98489

درخواست حمایت تعرفه‌ای و بانکی

دنیای معدن - مدیرعامل شرکت سهامی آلومینیوم ایران در راستای کاهش شدید بهای فلزات در بازارهای جهانی و به منظور گذر از بحران موجود طی نامه‌ای به نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار حمایت تعرفه‌ای از شمش خالص و بیلت آلومینیوم و همچنین برخورداری از حمایت شبکه بانکی کشور در استمهال بدهی‌ها و پرداخت تسهیلات شد.در این نامه آمده است:

با کاهش رشد اقتصادی چین، بهای فلزات در بازارهای جهانی به شدت کاهش یافته و این کشور با هدف قرار دادن بازارهای صادراتی و برقرار کردن مشوق صادراتی 15 درصدی، شرایطی را پدید آورده است که برخی از اقتصادهای بزرگ عضو WTO به تنظیم تعرفه ترجیحی روی آورده‌اند. این در حالی است که شرایط دشوار بازار داخل، تاثیر این بحران را دوچندان کرده و اگر صنایع تولید فلزات اساسی در دوره گذار از این بحران مورد حمایت تعرفه‌ای قرار نگیرند، بیم آن می‌رود تا ادامه حیات این صنایع با تهدید جدی روبه‌رو شود.

در این میان صنعت آلومینیوم برخلاف صنایعی چون فولاد، اغلب فاقد تعرفه ترجیحی بوده و حتی مواد اولیه داخلی را بر پایه قیمت مواد اولیه وارداتی خریداری کرده است. با این حال صنعت آلومینیوم نمونه بارزی از صنایعی است که می‌تواند در حالت رقابتی نیز ادامه فعالیت دهد، بنابراین چنانچه این صنعت به عنوان یک صنعت تبدیل انرژی مورد حمایت همگان قرار گیرد و ادامه مزیت انرژی کشور شناخته شود، بدون شک با رفع موانع موجود و در صورت سرمایه‌گذاری، طی 10 سال آینده شاهد دستیابی کشور به جایگاه شایسته خود در صنعت آلومینیوم منطقه و جهان خواهیم بود. ضمنا آلومینیوم نه تنها یک فلز پایدار و سازگار با محیط زیست به حساب می‌آید تا جایی که بر آن «بانک انرژی و مواد» نام نهاده‌‌‌اند، بلکه در دوره‌های نوسانات قیمت نیز شاهد کمترین میزان کاهش و افزایش بها بوده است که خود نشان از پایداری آن در بازار نیز هست. از این رو استدعا دارد تا زمان گذر از بحران موجود دستور فرمایید شمش خالص و بیلت آلومینیوم مورد حمایت تعرفه‌ای و برخوردار از حمایت شبکه بانکی کشور در استمهال بدهی‌ها و پرداخت تسهیلات قرار گیرد.


دیدگاهتان را بنویسید