98434

شاخص صنعت سیمان در انتظار برنامه های دولتمردان است

دنیای معدن - شاخص صنعت سیمان داخل یک روند نزولی بلند مدت قرار دارد و در حال حاضر هیچ سیگنال ضعیف و یا غیر ضعیفی مبنی بر تغییر روند وجود ندارد.

جمال الدین نیک اندیش تحلیلگر بازار سرمایه درباره شاخص صنعت سیمان و سهم های آن گفت : شاخص صنعت سیمان داخل یک روند نزولی بلند مدت قرار دارد و در حال حاضر هیچ سیگنال ضعیف و یا غیر ضعیفی مبنی بر تغییر روند وجود ندارد.
وی ادامه داد : اما از جهتی به قسمت های کف قیمتی خودش رسیده و اکثر اندیکاتور های تکنیکی در منطقه اشباع فروش قرار دارند.
وی افزود : شاخص صنعت سیمان در منطقه حساس حمایتی قرار دارد و نسبت به این خط حمایتی واکنش مثبت نشان داده اما این واکنش مثبت را نمی توان به معنای سرمایه گذاری بلند مدت در این صنعت دانست و به نظر می رسد باید با دید کوتاه مدت و با هدف نوسان گیری به این صنعت نگاه کرد.
نیک اندیش تصریح کرد : حجم معاملات سهم های صنعت سیمان نیز در یک روند نزولی قرار دارند و اکثرا در کف قیمتی خود قرار دارند.
وی ادامه داد : تا زمانی که سیگنال قوی مبنی بر تغییر روند دیده نشود ورود به این صنعت با ریسک بالا همراه است.
وی با اشاره به سیگنال های قوی گفت : تشکیل الگو ها و این که بتوانیم خط روند صعودی را برای روند قمتی سهم رسم کنیم که لازمه آن هم تشکیل حداقل دو قله قیمتی است.
وی تاکید کرد : اگر بخواهیم با نگاه به روند قیمتی سهام وارد سرمایه گذاری بلند مدت شویم نباید بر خلاف حرکت روند قیمتی معامله کرد و صنعت سیمان در بلند مدت روند نزولی را نشان داده است و تا سیگنالی مبنی بر تغییر روند دریافت نکرده ایم نباید صرفا به علت این که در کف قیمتی خود قرار گرفته اند وارد این صنعت و سهم های آن شویم.
وی درباره رونق بازار مسکن و تاثیر آن بر شرکت های سیمانی و در نتیجه سهم های این صنعت گفت : بازار مسکن فعلا در بسته های کوتاه مدت دولت مورد توجه قرار نگرفته و رونق بازار مسکن بیشتر تحت تاثیر بودجه عمرانی دولت است که آن هم با توجه به کسری بودجه دولت به علت کاهش قیمت نفت ،با کمبود منابع رو به رو شده است.
وی افزود : با استناد به صحبت های کارشناسان مسکن حداقل تا سه ماهه دوم سال 95 نسبت به رونق بازار مسکن و افزایش قیمت آن امیدی نیست.
نیک اندیش گفت : رونق بازار مسکن را می توان در پرداخت بدهی ساختمانی ها توسط دولت ،کاهش سود بانکی و افزایش تسهیلات به خریداران دید که از این موارد هم فعلا خبری نیست.
وی ادامه داد : اگر بودجه عمرانی افزایش یابد موجب رونق و افزایش فروش صنایع بورسی می شود ضمن این که بخش مسکن و ساختمان به طور مستقیم و غیر مستقیم بالای 300 شغل را در بر میگیرد که از مهمترنی آن ها صنعت سیمان است.
وی تاکید کرد : رکود بازار مسکن قبل از همه چیز به تحریک تقاضا نیاز دارد چون پروژه های تکمیل شده و آماده برای فروش بالاتر از میانگین سنوات گذشته است.
وی در مورد تحریک تقاضا در بازار مسکن گفت : سخنرانی گذشته رئیس جمهور که وعده های اقتصادی را در بر داشت در ظاهر بازار خودرو و لوازم خانگی را از دید کوتاه مدت دیده بود اما برای مسکن شعار تغییر و افزایش در بودجه عمرانی را می دادند که می توان گفت نگاه بلند مدت به بازار مسکن است.
وی بیان کرد : باید منتظر بمانیم که دولت با بازار مسکن هم مانند خودرو برخورد خواهد کرد یا خیر و امکان این وجود دارد که مثل شرایطی که برای خرید خودرو ایجاد کرد به دنبال رفع رکود بازار مسکن در کوتاه مدت باشد اما آن چیزی که کارشناسان مسکن از صحبت های دولت برداشت کرده اند برخلاف این مورد بوده و گویا دولت قصد دخالت از این منظر را ندارد.
وی افزود : با توجه به این که شرکت های سیمانی در تقابل مستقیم با بازار مسکن هستند ،می توان گفت بازار مسکن تحت تاثیر بودجه عمرانی دولت است و اگر تغییرات مثبت اعمال شود شرکت های سیمانی هم تحت تاثیر قرار گرفته و میتوان در بازه بلند مدت نشانه های مثبتی را در سهم های این صنعت دید.
وی در پایان تاکید کرد : با توجه به این که برنامه های اقتصادی دولت هنوز مشخص نیست ممکن است هر لحظه با شرایطی رو به رو شویم که بسته حمایتی از مسکن هم رو نمایی شود و به تبع آن در سهام صنعت سیمان هم سیگنال های رشد قیمتی خود را نشان دهند اما تا این شرایط شرایط ایجاد نشود نمی توان بر خلاف روند وارد سهم ها شد و حرکت پرریسکی را انجام داد مگر با دید نوسان گیری.

دیدگاهتان را بنویسید