98398

از معادن رو به اتمام فیروزه تا سنگ های تولد

دنیای معدن - کمتر کسی روی کره خاکی وجود دارد که به جواهرات و سنگ های قیمتی و گرانبها علاقه نداشته باشد و بر همین اساس نیز قدمت استفاده از زیورآلات و سنگ های قیمتی به پیدایش بشر یعنی حدود 7000 سال پیش باز می گردد.

از همان ابتدا اما برخی به این زیورآلات و سنگ های قیمتی علاقه مندتر بودند، کسانی مانند کلکسیونرها به جمع آوری و مطالعه در این باره پرداختند.

به گزارش دنیای معدن- منطقه خراسان، برخلاف تصورم مغازه بسیار کوچکی دارد که در دیوار آن پر از سنگ های رنگی است که دیدن آن ها آدم را سر ذوق می آورد.

مهراد عربشاهی 34 سال سن دارد و فعالیت خود را در حوزه شناخت سنگ های قیمتی و گوهرها از 12 سال پیش به صورت حرفه ای آغاز کرده است.

وی که دارای مدارک مختلف تحصیلی از جمله فوق دیپلم دامپزشکی، لیسانس آموزش زبان انگلیسی و مدرک بین المللی جواهرشناسی است، تا کنون دو کتاب به نام های «عصر جواهرات» و «دانشنامه جواهرات» تالیف کرده و کتاب سوم وی که دایره المعارف کاملی از 500 نوع سنگ با 7000 تصویر است، در حال تالیف بوده و احتمالا تا دو سال آینده به چاپ می رسد.

وی در مجموعه کلکسیون خود 150 گروه از سنگ های قیمتی و تزیینی را نگهداری می کند.

عربشاهی در گفت وگو با ایسنا در خصوص وضعیت و جایگاه سنگ های قیمتی و تزئینی در ایران و به طور خاص خراسان رضوی توضیح داد: متاسفانه در ایران در این خصوص هنوز کاری که باید انجام شود، صورت نگرفته است، در زمینه آموزش های آکادمیک که لازمه و پایه رونق و گسترش این حرفه است، هنوز هیچ فعالیت جدی صورت نگرفته، به طوری که در مشهد فقط یک مرکز آموزشی تخصصی گوهرشناسی وجود دارد و تعداد این آموزشگاه ها در کل کشور کمتر از انگشتان دست است.

دیدگاهتان را بنویسید