98389

دو دلیل ناامیدی اونس طلا

دنیای معدن - هفته گذشته هفته‌ای بود که بازارهای جهانی ثابت کردند، چنان درگیر تحلیل عوامل بنیادین و فنی هستند که نمی‌توانند برای حملات داعش به پاریس در معادلات خود ضریب بالایی قائل شوند. در این میان، در هفته‌ای که بازارهای سهام، شوک پاریس را تقریبا به طور کامل خنثی کردند.

دو دلیل برای کاهش امید علاقه‌مندان طلا به رشد این کالای گرانبها برجسته شد. فلز زرد در هفته گذشته باز هم بخش دیگری از ارزش خود را از دست داد و این در حالی بود که نه رویدادهای تروریستی پاریس و نه تاکید مقام‌های فدرال رزرو بر تدریجی بودن افزایش نرخ‌های بهره نتوانست اونس طلا را در مسیر رشد قرار دهد. هر اونس فلز زرد هفته گذشته با 7 دلار کاهش به قیمت 1077 دلار رسید تا ظرف 5 روز کاری، 6/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داده باشد.


سقوط از اوج هفتگی
اونس طلا روز دوشنبه با 2 دلار افت از قیمت نهایی روز جمعه 13 نوامبر، ضعف خود مقابل رشد دلار را نمایان کرد. صبح دوشنبه، افزایش تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن باعث شد اونس تا قیمت 1099 دلار نیز بالا رود؛ اما در ادامه روز بازار به سرعت حوادث روز جمعه 13 نوامبر پاریس را به فراموشی سپرد. قیمت نهایی اونس در نخستین روز کاری هفته، 1082 دلار شد. منطقه یورو روز دوشنبه داده جدیدی منتشر کرد. رشد شاخص بهای مصرف‌کننده منطقه یورو در ماه اکتبر 1/ 0 درصد اعلام شد. این رقم همسو با انتظارات بازار بود. خبر مهم‌تر روز دوشنبه، بازگشت ژاپن به رکود بود. در هر حال روندی که عصر دوشنبه شکل گرفت، روز سه‌شنبه نیز تکرار شد تا بازارهای جهانی به حالت عادی بازگردند.

قعر 6 ساله
ناتوانی رشد طلا پس از حوادث پاریس، قیمت نهایی اونس در روز سه‌شنبه را 1070 دلار کرد. سقوط 12 دلاری اونس در روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از رشد شاخص‌های سهام و تقویت دلار بود که فلز زرد را به کمترین ارزش خود در حدود 6 سال گذشته رساند. تخلیه شوک پاریسی روز دوشنبه بازارهای سهام در روز سه‌شنبه، شاخص‌های جهانی را بالا برد تا بخشی از سرمایه‌ها از بازار فلزهای گرانبها به سوی بازارهای سهام حرکت کند. همزمان تقویت قابل ملاحظه شاخص دلار نیز فشار روی طلا را تشدید کرد. شاخص دلار روز سه‌شنبه بالاترین سطح در 7 ماه گذشته را تجربه کرد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز سه‌شنبه خود نوشت:‌ «سقوط طلا به رکورد تازه‌ای از کف 6 ساله، آسیب فنی درازمدتی را ایجاد کرده است. اکنون در به روی به چالش کشیده شدن مرز حمایتی و روانی 1000 دلار در هفته‌ها و ماه‌های آینده باز است.»

ثبات روز مهم
چهارشنبه روز انتشار داده مهمی بود که گرچه توانست از ابهام موجود در بازارها بکاهد، اما نتوانست به طلا کمک زیادی بکند. اونس طلا که روز سه‌شنبه به قعر 6 ساله سقوط کرده بود، روز چهارشنبه نوسان‌های کمتری را تجربه کرد و در نهایت روی همان قیمت 1070 دلار ماند. کاهش نوسان در این روز ابتدا در نتیجه انتظار برای انتشار صورت‌جلسه نشست پیشین فدرال رزرو و بعد در نتیجه نبود اطلاعات تازه در این صورت‌جلسه، رقم خورد. این صورت‌جلسه نشان داد اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو مطابق انتظارها به افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در نشست ماه دسامبر فکر می‌کنند. به این ترتیب، فشار بنیادی و البته فنی روی طلا پابرجا ماند، گرچه ادامه بحران امنیتی در پاریس به فلز زرد اندکی کمک کرد. البته داده جدید بیانیه چهارشنبه این بود که افزایش نرخ‌های بهره آمریکا ممکن است از حد تصور نیز آرام‌تر باشد. هضم این داده جدید در روز پنج‌شنبه به کمک طلا آمد. دیگر دلیل ثبات نسبی بازار فلزهای گرانبها در روز چهارشنبه، ثبات نسبی بازارهای سهام بود.

هضم صورت جلسه فدرال رزرو
قیمت نهایی اونس در چهارمین روز کاری هفته، 1081 دلار بود. رشد روز پنج‌شنبه بهای فلز زرد چنان‌که اشاره شد نتیجه هضم داده‌های جدید صورت‌جلسه فدرال رزرو و همچنین «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران بود. تضعیف شاخص دلار در نتیجه انتشار صورت‌جلسه فدرال رزرو نیز کمک بزرگی به طلا کرد. بازارهای سهام روز پنج‌شنبه وضعیت بهتری داشتند و با رشد روبه‌رو شدند، اما این رشد در حدی نبود که برای طلا دردسرساز شود. دیگر خبر چهارمین روز کاری هفته، کاهش نرخ بهره چین توسط بانک مرکزی این کشور بود.

توقف در محدوده 1070
اونس روز جمعه را با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد، اما در ادامه روز دوباره به کف قیمتی 5/ 5 ساله خود نزدیک شد. مهم‌ترین عامل فشار روی فلز زرد در آخرین روز هفته، تقویت دوباره شاخص دلار بود. شاخص دلار روز جمعه به 56/ 99 واحد رسید تا فاصله چندانی با مرز 100 واحد نداشته باشد. روز جمعه ناتوانی بازارهای سهام در حفظ رشد روز پنج‌شنبه نیز تا حدی به طلا کمک کرد. صعود بازارهای سهام آسیایی، روز جمعه با فروکش کردن اشتیاق سرمایه‌گذاران از تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش تدریجی نرخ‌های بهره متوقف شد. اشاره مقام‌های فدرال رزرو به افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک باعث رونق قوی بازارهای سهام در سراسر جهان شد، اما در صورتی که نشست دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو هم شاهد رشد نرخ بهره وجوه فدرال نباشد، بازارهای سهام ممکن است واکنشی بسیار منفی نشان دهند.

دو دلیل ناامیدی اونس طلا


دیدگاهتان را بنویسید