98227

معادن طلای پرعیار دنیا و جایگاه معادن ایران در بین آن ها

دنیای معدن - ایران کشور طلاخیزی محسوب نمی شود. تولید طلا در برخی سایت ها، و البته در مقاطعی که قیمت طلا دچار افت می شود، تنها به دلیل راهبردی بودن این فلز تداوم می یابد و فاقد توجیه اقتصادی است. غیراقتصادی بودن استحصال حاصل به کارگیری فن آوری های منسوخ و با عیار پایین طلا در کانسنگ است.

سال ها است که مسئولان و عوام دم از زر خیزی کشور می زنند و به معادن متعدد و ارزشمد طلا در کشور اشاره می کنند. اما واقعاً ایران چه جایگاهی در میان کشورهای صاحب معادن طلا دارد؟
"اینتلیجنس ماین"در آماری که به صورت مرتب به روز رسانی می شود معادن بزرگ طلا جهان را معرفی می کند. در این نوشتار نخست معادن طلای برتر دنیا معرفی شده و سپس مقایسه ای میان پتانسیل های داخلی و خارجی صورت خواهد پذیرفت. این روند موجب خواهد شد تا دیدی واقع بینانه نسبت به منابع داخلی طلا عاید خواننده شود.
معادن ممتاز طلای جهان به صورت زیر رتبه بندی می شوند:
1- معدن "مورانتائو"بزرگ ترین ذخیره طلای دنیا است. این مجتمع معدنی متشکل از دو بخش معدن روباز و واحد فرآوری هیپ لیچ است. آمار نشان می دهد تولید این معدن در سال 2014 حدود 6/2 میلیون اونس طلا بوده است. این معدن روباز 35/3 کیلومتر طول، 5/2 کیلومتر عرض و 560 متر عمق دارد. تولید این معدن نسبت به سال 2013 با 3 درصد رشد همراه بود.
هر چند بخش اکسیدی در حال اتمام است، اما تدابیر بهره برداران برای ساخت و تجهیز کارخانه بیولیچینگ مجموعه، که می تواند استحصال طلا از بخش های سولفیدی را تضمین کند، امکان تداوم تولید در سال های بعد را مهیا می سازد. از طرفی با توجه به آن که ذخیره این معدن در حدود 170 میلیون اونس طلا برآورد شده، شانس حفظ موقعیت ممتاز جهانی این معدن، در یک دوره بلندمدت قابل تصور است.
2- معدن"گرسبرگ" واقع در منطقه آزاد تجاری مک موران اندونزی، در سال 2014 با تولید 131/1 میلیوناونسطلا، رتبه دوم بزرگ ترین معدن طلای دنیا را در اختیار داشت. تولید این معدن در سال 2013 نزدیک به 1 درصد بیشتر و در حدود 142/1 میلیون اونس بود. این معدن در حال حاضر به صورت روباز استخراج می شود. با این حال به دلیل شکل معدن، تغییر راهبرد استخراج، نهایتاً تا سال 2017، از روباز به زیر زمینی غیرقابل اجتناب است. رخدادی که باعث افت محسوس تولید در سال های آتی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید