98226

6 نکته که باید درباره معادن ایران بدانیم/ 4 درصد مس، سرب و روی دنیا در ایران

دنیای معدن - ایران با دارا بودن 37 میلیارد تن ذخایر قطعی معدنی یکی از غنی ترین کشورهای معدنی دنیاست به طوری که وجود معادنی چون سرب و روی انگوران و مس سرچشمه سبب شده تا ایران دو معدن از پر عیارترین و منحصر به فردترین معادن دنیا را به نام خود ثبت کند.

به گزارش دنیای معدن، ایران با دارا بودن ذخایر غنی معدنی خود به بهشت معادن دنیا معروف شده و توانسته نظر بسیاری از سرمایه گذاران این حوزه را طی دهه‌های گذشته به خود جلب کند. در این گزارش 6 ویژگی بارز معادن ایران را مرور می کنیم تا بدانیم جایگاه واقعی کشورمان از این لحاظ در دنیا به چه شکلی است.

1. ذخایر قطعی معادن ایران 37 میلیارد تن است که ارزش آن به بیش از 700 میلیارد دلار می رسد. این ذخایر شامل طلا، زغال سنگ، سنگ آهن، مس، سرب، روی، کروم، باریت، نمک، سنگ گچ، مولیبدن، طلا و عناصر نادر خاکی است.

2. میزان ذخایر قطعی سنگ آهن ایران 2.7 میلیارد تن است که یک درصد ذخایر جهان را شامل می‌شود.

3. با توجه به قرار گرفتن کشورمان روی کمربند مس دنیا، 2.6 تن میلیارد سنگ مس در کشورمان قرار دارد که 4 درصد ذخایر دنیا را تشکیل می‌دهد.

4. ایران همچنین بر روی کمربند نقره، سرب و روی قرار گرفته و بر اساس آخرین مطالعات 11 میلیون تن سنگ سرب و روی و نقره که معادل 4 درصد ذخایر جهانی است را در خود جای داده است.

5. با توجه به اینکه اکتشافات اصولی طلا در ایران از حدود دو دهه پیش آغاز شده، تا کنون 250 تن طلای خالص که نیم درصد ذخایر کل دنیا را تشکیل می دهد در کشورمان قرار دارد. پیش‌بینی شده کل ذخایر طلای ایران به هزار تن هم برسد.

6. رتبه جهانی ایران در تولید فولاد 14، در سیمان 4، در مس 20، در آلومینیوم 19 و در سنگ آهن 9 است.

دیدگاهتان را بنویسید