98209

اونس، سکه را غافلگیر کرد

دنیای معدن -روز سه‌شنبه، روز ناهمسویی در بازار طلا و ارز داخلی بود. روز گذشته در حالی که دلار رو به رشد داشت، سکه‌های طلا افت را تجربه کردند. در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی بیشترین افت خود از میانه آبان را تجربه کرد و با 8 هزار تومان کاهش به قیمت 910 هزار تومان رسید، اما شاخص بازار ارز پس از 2 روز کاهش پیاپی، مسیر افزایشی را در پیش‌ گرفت و با 10 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 570 تومان رسید.

معامله‌گران سکه پس از حادثه تروریستی پاریس انتظار داشتند با شروع به کار بازارهای جهانی، بهای اونس جهانی جهش کند و قیمت سکه تحت‌تاثیر جهش فلز زرد به کانال بالاتر صعود کند، ولی این حادثه نه‌تنها رخ نداد، بلکه افت طلای جهانی و رفتن آن به زیر محدوده هزار و 85 دلار، موجب غافلگیری سکه‌بازان و زمین خوردن انتظارات افزایشی آنان شد. در این میان، افزایش قیمت دلار نیز بیشتر به تحرکات معامله‌گران فردایی و مقاومت بازیگران غیررسمی در نقطه 3 هزار و 560 تومان نسبت داده شده است. در چهارمین روز هفته،‌ قفل قیمتی سکه شکسته شد؛ این فلز گرانبها که در 3 روز ابتدایی هفته روی نرخ 918 هزار تومان قرار گرفته بود، در روز سه‌شنبه از این نقطه قیمتی عقب‌نشینی کرد و با 8 هزار تومان افت به قیمت 910 هزار تومان رسید. در این روز، سکه تمام حتی در مقاطعی از روز به کانال 900 هزار تومان نیز وارد شد، اما رشد دلار به این فلز گرانبها کمک کرد که از کف قیمت روزانه بالا بیاید.

عامل اصلی افت 8/ 0 درصدی سکه، ریزش اونس در بازارهای جهانی بود. رسیدن طلای جهانی به زیر محدوده قیمتی هزار و 80 دلار، موجب شد که سکه تمام امیدهای خود برای عبور از کانال 910 هزار تومان را از دست بدهد و رو به سوی قیمت‌های پایین‌تر کند. در چهارمین روز هفته، جهت حرکتی دلار به آرامی تغییر کرد تا پس از 2 کاهش پیاپی، این ارز اولین افزایش خود را به ثبت برساند. سه‌شنبه، شاخص بازار ارز چنان که اشاره شد با 10 تومان رشد قیمتی به نرخ 3570 تومان رسید. به گفته فعالان، این افزایش در فضایی آرام و با نوسانی محدود رخ داد. به اعتقاد حاضران در بازار، روز سه‌شنبه قیمت دلار نوسانات خود را در دامنه محدود 3 هزار و 560 تا 3 هزار و 570 تومان انجام داد. در این اوضاع، زمانی که دلار به سقف این محدوده نزدیک شد، بازیگران ارزی در موقعیت فروش قرار گرفتند و زمانی که این ارز به نرخ 3 هزار و 560 تومان رسید، معامله‌گران غیررسمی در فاز خرید قرار گرفتند.

به گفته فعالان، رشد جزئی دلار وابسته به دو عامل بود: 1- مقاومت معامله‌گران در نقطه 3 هزار و 560 تومان. 2- ورود جزئی برخی معامله‌گران سکه. به باور این دسته، دلار که روز دوشنبه با 25 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 560 تومان رسیده بود، در برابر شکسته شدن این نقطه مقاومت زیادی کرد. شکسته نشدن این نقطه موجب شد که برخی معامله‌گران فردایی روز سه‌شنبه با اطمینان بیشتری تحرکات خود را آغاز کنند. این در حالی است که در سوی دیگر، افت اونس در بازارهای جهانی نیز موجب شد که عده محدودی از معامله‌گران سکه برای حمایت از دارایی خود وارد بازار ارز شوند. البته برخی دیگر از فعالان اعتقاد دارند، علت حضور سکه‌بازان بیشتر ناشی از امیدی بود که آنها به رشد جزئی دلار داشتند.‌ با وجود این، به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، معامله‌گران بزرگ سکه به بازار ارز وارد نشدند؛ چراکه اظهارات روزهای گذشته یکی از مقام‌های بانک مرکزی مبنی‌بر افزایش عرضه ارز موجب احتیاط آنها جهت خرید ارز شده بود. افزایش روز سه‌شنبه بهای دلار در حالی رخ داد که روز گذشته دبیر کانون صرافان،‌ از عرضه ارز در بسته‌های 50 هزاردلاری از کانال برخی صرافی بانک‌ها خبر داده بود.

اونس، سکه را غافلگیر کرد


دیدگاهتان را بنویسید