97802

افزایش قدرت رقابت شرکت های ایرانی با اجرای برجام/10میلیارد دلار فاینانس در 2سال

دنیای معدن - مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه پس از عملیاتی شدن برجام و رفع تحریم ها، هزینه اجرای طرح ها کاهش پیدا می کند، گفت: با کاهش هزینه اجرای طرح ها، قیمت تمام شده محصولات پایین آمده و قدرت رقابت برای شرکت های ایرانی در بازارهای جهانی افزایش می یابد.

علی اشرف افخمی ، درخصوص تاثیر رفع تحریم ها بر تامین منابع مالی و اجرای پروژه ها در کشور، افزود: با رفع تحریم ها می توانیم با نرخ های ارزان تر، منابع را تجهیز و پول را از منابع خارجی تامین کنیم.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن ادامه داد: با توجه به قطع سوئیفت، برای نقل و انتقال پول باید هزینه اضافی پرداخت شود که گاهی اوقات به 10 درصد مبلغ اصلی می رسد اما با بازشدن سوئیفت، قیمت تمام شده محصولات نیز کاهش خواهد یافت.
وی، مزیت دیگر رفع تحریم ها را کاهش زمان بازکردن ال.سی برشمرد و افزود: گاهی بازکردن ال.سی تا سه ماه زمان می برد و این در حالی است که در صورت باز بودن سوئیفت، می توان یک روزه ال.سی را باز کرد.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن خاطرنشان کرد: رفع تحریم، ریسک اجرای طرح ها را نیز کاهش داده و موجب اطمینان بیشتر در فرایند باز کردن ال.سی می شود.
وی ابراز امیدواری کرد با عملیاتی شدن برجام تا 2 ماه آینده، بتوان منابع مالی جدید را ارزان تر از تامین کرد.
وی با بیان اینکه اکنون به منابع صندوق توسعه ملی متکی هستیم، افزود: با رفع تحریم ها، شرایط برای دریافت خط اعتباری از بانک های خارجی نیز فراهم می شود.
افخمی درباره تامین فاینانس و منابع مالی پروژه ها توسط بانک صنعت و معدن نیز گفت: این بانک در دو سال گذشته 10 میلیارد دلار برای طرح های مختلف فاینانس کرده است.
وی اضافه کرد: تامین فاینانس هفت طرح فولادی به ارزش 2.1 میلیارد دلار و طرح راه آهن سریع السیر تهران- اصفهان به ارزش 1.8 میلیارد دلار از مهمترین پروژه های در دست اجراست.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: همچنین منابع مالی چند پروژه بزرگ در حوزه پتروشیمی، نیروگاه، دارو و سیمان نیز از طریق فاینانس تامین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید