96334

چین، بازار فلزات اساسی را سبز کرد

دنیای معدن - به دنبال تصمیم بانک مرکزی چین برای کاهش نرخ بهره، قیمت اکثر فلزات اساسی در بازارهای جهانی روز جمعه را با افزایش نسبی به پایان رساندند.

با وجود اینکه قیمت فلزات اساسی در روزهای اخیر نوسان اندکی داشته، اما در آخرین روز از هفته معاملاتی تحت تاثیر اقدام بانک مرکزی چین در کاستن از نرخ های بهره و سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی قرار گرفت و صعود شد.

به نقل از بلومبرگ،بانک مرکزی چین با هدف کمک به رونق اقتصاد، نرخ های بهره یک ساله را از 4/6 درصد به 4/35 درصد کاهش داد و سود سپرده های یک ساله را از 1/75 درصد به 1/5 درصد رساند. همچنین سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی برای تمام بانک ها 0/5 درصد پایین آورده شد.

بر اساس این گزارش اقدام بانک مرکزی چین نشان می دهد این نهاد در باره تحقق نرخ هدف برای رشد اقتصاد در سال جاری میلادی تردید دارد و نیز مصمم است با اقدامات حمایتی تدریجی، زمینه را برای رشد 7 درصدی اقتصاد فراهم کند. ضعف اقتصاد جهان، پایین باقی ماندن نرخ تورم و مازاد ظرفیت تولید سه عامل ضعف اقتصاد چین در ماه های اخیر بوده اند.

بانک مرکزی چین در ماه های اخیر شش بار نرخ های بهره را کاهش داده اما این اقدام تاثیر مورد نظر را در پی نداشته است. هنوز هم نرخ تورم پایین است و تقاضای داخلی به حدی که از دید بانک مرکزی و دولت چین مناسب است نرسیده است.

بنابراین وضعیت کنونی اقتصاد چین، بانک مرکزی را به انجام اقدامات جدید وادار خواهد کرد و این امر به رونق بازار فلزات اساسی منجر خواهد شد.

به این ترتیب طی معاملات روز جمعه در بازار فلزات لندن، فروش مس با افزایش رو به رو شد و به 5 هزار و 295 دلار رسید، این در حالی است که آلومینیوم نیز با قیمت یک هزار و 480 دلار و 50 سنت معامله شد. قلع هم با نرخ 16 هزار و 75 دلار در هر تن به فروش رسید.

گزارش ها حاکی از آن است که فروش روی با نرخ 1 هزار و 750 دلار انجام شد، از طرفی سرب هم در رینگ معاملاتی با نرخ 1 هزار و 57 دلار به فروش رسید.

دیدگاهتان را بنویسید