96299

کشف مس،‌طلا و سرب و روی در پهنه سنگان

دنیای معدن - مدیر کل اکتشاف ایمیدرو از کشف سرب و روی و عناصر جدید در پهنه اکتشافی سنگان خبر داد.

به گزارش دنیای معدن،‌ علی اصغرزاده با اعلام این خبر گفت: این امر نتیجه اتمام عملیات اکتشافی در پهنه سنگان در استان خراسان رضوی است که تا پیش از این به اثبات نرسیده بود.
وی با بیان این‌که تعداد زیادی از پتانسیل‌های این پهنه سنگ آهن است، ادامه داد: در ادامه اکتشافات به مس، طلا و برای اولین‌بار با فلزاتی چون سرب و روی نیز برخورد کرده‌ایم.
مدیر اکتشاف ایمیدرو یادآور شد: مساحت پهنه سنگان 12 هزار کیلومتر است که عملیات خطی ژئوفیزیک هوایی این منطقه (با همکاری سازمان زمین‌شناسی) به 56 هزار کیلومتر خطی رسید.
وی با بیان این‌که 75 پتانسیل امیدبخش در منطقه سنگان شناسایی شده است، گفت: یکی از این پتانسیل‌ها معدن سنگان با ذخیره یک میلیارد تن سنگ آهن است و 74 مورد دیگر را نیز با بلوک‌بندی، لایه‌شناسی و مختصات مشخص کرده‌ایم.
مدیر کل اکتشاف ایمیدرو افزود: در گام بعدی قصد داریم با وزارت صنعت، معدن و تجارت مکاتبه کنیم که در این مرحله هم می‌توانیم این پتانسیل‌ها را به صورت آزاد اعلام کنیم تا وزارتخانه آن محدوده را در قالب 8-9 بلوک به بخش خصوصی واگذار کند.
به گفته وی در این پهنه انواع خاک‌های صنعتی وجود دارد که برای ما مهم نیست، چرا که هدف اصلی ما اکتشاف فلزات است.
مدیر کل اکتشاف ایمیدرو با بیان این‌که تا امروز 240 هزار کیلومتر مربع پهنه در اختیار داریم، اظهار کرد: پهنه‌ها عمدتا با اولویت مناطق مرزی و محروم شناسایی شده‌اند که بخش عمده‌ای از آنها در مرزهای شرقی کشور است.
اصغرزاده با اشاره به اکتشاف 70 هزار کیلومتر مربع پهنه در سال گذشته تصریح کرد: ما موفق شدیم در سال جاری پهنه‌های اکتشافی را به 240 هزار مترمربع افزایش دهیم.
مدیر کل اکتشاف ایمیدرو با بیان این‌که سیاست ما این است که فعلا پهنه‌های در اختیار را در همین حد نگه داریم، گفت: در حال حاضر اکتشاف پهنه‌های جدید، فراتر از برنامه فعلی نداریم و تلاش ما این است که این پهنه‌ها را به مراحل بالاتری از اکتشاف برای کاهش ریسک و ارائه‌ی آنها به بخش خصوصی برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید