95856

توانمندی و چالشهای صنعت سنگ محلات

دنیای معدن -شهرستان محلات به واسطه داشتن معادن و فراوری سنگ در ایران شناخته شده است و ذخیره سنگ های تزیینی آن به گونه ای است که فرصتی برای توسعه تولید ملی در کشور به شمار می رود.

محلات و شهرنیم ور در جنوب استان مرکزی قطب تولید سنگ نمای کشور محسوب می شوند به طوری که سه درصد از تولید سنگ و 12 درصد از تولید سنگ تراورتن را در دنیا به خود اختصاص داده اند.
هم اکنون 25 درصد از ذخایر سنگ تراورتن در 100 معدن با ظرفیت 20 میلیون تن استخراج و پنج هزار نفر اشتغال در این استان وجود دارد.
سنگ تزئینی تراورتن محلات دارای شهرت جهانی است و 60 درصد سنگ ساختمانی تراورتن کشور از معدنهای این شهرستان تولید می شود و سالانه دو و نیم میلیون تن از این نوع سنگ دراین شهرستان استخراج می شود.
حدود 300 واحد صنعتی فراوری سنگ در کنار معدنهای محلات ویژگی منحصر به فرد این شهرستان است که سنگ استخراجی را در همین شهرستان با نیروهای ماهر و متخصص فرآوری می کند .
25 کارگاه فرآوری به فناوری روز مجهز هستند و نخستین بار در خاورمیانه، تجهیزات تخصصی برش ستون سنگی و سامانه های پیشرفته ساخت شکل های متنوع در کارگاه های مجتمع سنگبری این شهرستان در سال جاری مستقر شده است .
این سامانه نوین قادر است از طریق عکس و تصویر ارسالی به دستگاه دیجیتال، برش را به صورت خودکار انجام دهد و ستون های سنگی با ابعاد و اشکال خواسته شده را بتراشد.
با وجود این توانمندی ها و ظرفیتهای منحصر به فرد، معادن و کارگاه فراوری سنگ با چالش هایی مواجه هستند که مهمترین آنها رکود بازار داخلی و خارجی، کمبود نقدینگی، نداشتن امنیت شغلی، هزینه های بالای تولید و نبود کارگر بومی است .
دبیر کانون سنگ ایران دراین رابطه گفت: شهرک تخصصی سنگ در محلات احداث شده و این شهرستان به عنوان قطب سنگ در کشور و استان مرکزی معرفی شده است.
حسین سروش افزود: با روند رو به رکود این بازار، فعالان این حوزه می بایست تلاش کنند تا با توسعه صادرات انواع سنگ، فعالیت اقتصادی خود را رونق ببخشند.

دیدگاهتان را بنویسید