95697

عضو انجمن فولاد: بیش از ۳ میلیون تن فولاد در کف کارخانه ها بلاتکلیف مانده است

دنیای معدن - رکود کنونی باعث شده محصولات موجود در کارخانه هایمان بیش از ۲۰ درصد مصرف کل تولید ایران باشد/ در فصل سرما مصرف فولاد پایین تر هم خواهد آمد/ سود بالای بانکی باعث شده تولید بخوابد

شهرستانی، عضو انجمن فولاد بیان داشت: رکود موجود در تاریخ صنایع تاکنون سابقه نداشته است؛ علت این رکود هم دو موضوع است، یکی رکود خارجی است که در واقع جنگی بین غرب و چین است. علت دیگر نیز مسائل داخل کشور است.

وی در رابطه با علت های خارجی رکود ادامه داد: غرب فشار وارد کرده تا قیمت ها را کاهش دهد تا به این ترتیب چین نتواند خیلی تقویت و قدرتمند شود، به همین علت قیمت انرژی در دنیا افت کرده و قیمت انرژی هم رابطه مستقیم با فولاد دارد؛ زیرا فولاد از صنایع انرژی بر است.

وی تأکید کرد: از داخل هم به این دلیل که می خواهند جلوی تورم را بگیرند بهره بالایی را در نظر گرفتند؛ این بهره بالا سبب شده مردم سود خود را از بازار و تولید دربیاورند و به سمت سرمایه گذاری هایی که در بانک وجود دارد، ببرند و این اصلا مناسب وضعیت کنونی نیست.

وی اظهار داشت: بودجه های عمرانی هم متأسفانه به دلیل وضعیت خراب دولت و نداشتن درآمد متوقف شده است.

عضو انجمن فولاد تأکید کرد: مردم هم به دلیل مذاکرات 5+1 امیدوار هستند که قیمت دلار کاهش پیدا کند، همه این عوامل سبب شده تا مصرف کاهش پیدا کرده و اجناس در انبار بماند.

وی اضافه کرد: الآن بیش از 3 میلیون تن مواد اولیه و محصول کف کارخانه ها بلاتکلیف مانده است؛ این 3 میلیون بیش از 20 درصد مصرف کل تولید ایران است؛ این در حالی است که ما معمولاً در 6 ماه اول سال مصرف فولادمان بالاتر است و 6 ماه دوم به دلیل سرما مصرف پایین تر است.

شهرستانی اظهار داشت: نکته بعدی این است که محرم و صفر را در پیش داریم و معمولاً در این ماه ها کارهای عمرانی می خوابد؛ همه این موارد دست به دست هم می دهد تا رکود بیش از پیش خود را نشان دهد.

وی افزود: نکته بعدی که خیلی هم مهم است این است که مردم این توقع را دارند که با برداشته شدن تحریم ها و فروختن نفت توسط دولت قیمت دلار کاهش یابد؛ همین امر نیز سبب شده تا فعلا برای خرید دست نگه دارند.

وی بیان داشت: تمام این موارد دست به دست هم داده است که به این رکودی که تاکنون سابقه نداشته است، گرفتار شویم.

وی تأکید داشت: متأسفانه دولت سیاست اشتباهی را در پیش گرفته است من این امر را با آقای نعمت زاده هم منعکس کردم. اما گوش شنوا وجود دارد ولی عمل مناسب خیر.

وی گفت: اگر تورم همراه با تولید و اشتغال زایی باشد به نفع مملکت است؛ اما رکود همراه تورم به نفع مملکت نخواهد بود.

عضو انجمن فولاد ادامه داد: به طور مثال در کشور ترکیه تورم وجود داشت؛ این تورم حدود 180-200 درصد بود؛ اما آن ها تولید را ادامه می دادند و این باعث شد رشد اقتصادی بر حسب دلار را ادامه دادند تا زمانی که عرضه و تقاضا در آن کشور توانست همخوانی پیدا کند.

عضو انجمن فولاد با بیان این مطلب که تورم زمانی اتفاق می افتد که پول بی ارزش می شود، به نسیم گفت: وقتی ما پشتوانه تولید نداشته باشیم و مصرف واردات ما بیش از تولیدات ما باشد تورم رخ خواهد داد.

شهرستانی تصریح کرد: بودن تورم مهم نیست ولی زمانی که اشتغال زایی صورت ب گیرد و حرکتی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: بهترین حالت این بود که در 4 سال اخیر این حرکت ادامه می یافت و قیمت دلار به جای 3500 تومان به 10 هزار یا 20 هزار تومان می رسید، ولی می توانستیم در آن زمان چند صفر را از آن کم کنیم و دوباره بازگردانیم.

وی اظهار داشت: در این دوره نه تنها ما خود استفاده نکردیم بلکه به دیگران هم ندادیم و اکنون هم ملت و هم دولت ضرر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید