95671

میخکوب بودن قیمت آهن تا پایان سال/ فولادسازان به جای پول فولاد به طلبکاران می دهند

دنیای معدن - بررسی ها در بازار آهن نشان می دهد رکودی که از ابتدای امسال آغاز شده تا پایان سال تغییر نمی یابد و در بازار داخلی شاهد رونق معاملات انواع آهن آلات نخواهیم بود و این بازار امید به سال آینده دارد رونق پیدا کند.

به گزارش دنیای معدن، اگرچه برخی فعالان اقتصادی کشور امیدوارند با اجرایی شدن برجام بازار آهن به تبع سایر بازارها در اوایل زمستان رنگ و بوی رونق ببیند اما از نظر فعالان این بخش رکود تا پایان امسال مهمان بازار آهن خواهد بود.

بررسی‌ها در بازار آهن نشان می‌دهد که این بازار در هفته‌ای که گذشت تغییر خاصی نسبت به هفته‌های گذشته‌ نداشته و همچون گذشته روند نزولی قیمت خود را طی می‌کند. به طوری که در سال 94 هنوز به خود رونقی ندیده است.

بر اساس این گزارش بسیاری از فروشندگان محصولات فولادی بر این عقیده هستند که بازار آهن کشور تا پایان سال به رونق نخواهد رسید و قیمت انواع محصولات در بهترین حالت تا آخر امسال تغییری نداشته و ثابت خواهد ماند.

به گفته تولیدکنندگان بازار آهن علت کاهش محصولات فولادی در بازار داخلی به عواملی چون کاهش قیمت‌ جهانی، نبود تعادل عرضه و تقاضا و ورود محصولات فولادی چینی به بازار داخل است که این امر باعث کاهش قیمت محصولات فولادی و رکود بازار داخلی شده است. آنها امیدوارند که دولت به زودی پروژه‌های عمرانی را آغاز کند تا بازار آهن روی رونق به خود ببیند و روند بازار به بهبودی سر گذارد.

در همین زمینه محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان قیمت به اقتصادنیوز گفت: قیمت‌ها در بازار آهن طی هفته گذشته تغییر خاصی نداشته و اما چون محصولاتی در بورس کالا عرضه و معامله شده شاهد بالا رفتن فروش برخی فولادسازان بوده‌ایم و البته این عرضه به دلیل بدهی کارخانجات مذکور به مشتری‌ها صورت گرفته که به عوض بدهی خود به آنها فولاد داده شده و آنان نیز این محصولات را روانه بازار کرده‌اند.

او در بخشی دیگر از اظهارات خود خاطر نشان کرد: در حال حاضر خریدار واقعی در بازار آهن وجود ندارد. ورود محصولات فولادی چینی به داخل کشور در رکود بازار داخلی تاثیر بسزایی دارد. هم‌اکنون تعدای از تولیدکنندگان ما به اصطلاح فلج شده‌اند چون چینی‌ها محصولات خود را ارزان‌تر می‌فروشند. از این‌رو الان تولیدی‌های ما به سمت تعطیلی کشیده شده‌اند و بسیاری از تولیدکنندگان که کوچک بودندکه زیر هزار تن تولید داشته‌اند تعطیل شده‌اند اما واحدهایی که بیش از هزار تن تولید دارند همچنان ادامه کار می‌دهند ولی شیف کاری‌شان کمتر شده است.

آزاد در مورد نحوه کمک دولت به رونق بازار آهن افزود: در حال حاضر دولت نمی‌تواند کمکی به بازار آهن کند. اما می‌تواند زیرساخت‌ها را برای سال آینده ایجاد کرده که و اگر این امر حاصل شود و طرح‌های عمرانی دولت در سال آینده تحرک گیرد و ساخت و ساز داخلی با رونق مواج شود، برای سال 95 جای امیدواری است که بازار ما به سمت رونق حرکت کند.

رئیس‌ اتحادیه آهن‌فروشان در خصوص معاملات صورت گرفته در هفته گذشته گفت: بیشرین محصولی که در هفته پیش در بازار آهن معامله شد مانند چند هفته گذشته تیرآهن بود که به ازای هر کیلوگرم 1600 تومان در بازار معامله شد، میلگرد نیز با قیمت هر کیلوگرم 1400 تومان در بازار داد و ستد شد و شمش آهن کیلویی 1150 تومان در بازار به فروش رسید. قیمت محصولات فولادی ذکر شده نسبت به هفته‌های گذشته کاهش قیمت داشته و روند نزولی به خود گرفته است.

آزاد ادامه داد: در حال حاضر کسی خریدار شمش آهن نیست و متاسفانه تولیدکنندگان ما به این فکر افتاده‌اند که شمش آهن را صادر کنند این درحالی است که شمش آهن از چین وارد بازار داخلی می‌شود ولی از محصول داخلی ارزان‌تر صادر می‌شود.

او در مورد چشم‌انداز آینده بازار آهن تصریح کرد: تا آخر امسال بازار آهن تغییری نخواهد داشت و رونقی در بازار مشاهده نخواهد شد اما برای سال آینده اگر برنامه‌های دولت کاملاً شفاف شود برای ابتدای سال آینده یک مقدار امیدواری وجود دارد که رکود در بازار داخلی متوقف شده و بازار آهن وارد رونق شود.

دیدگاهتان را بنویسید