95670

سونامی چین برای بازار فلزات

دنیای معدن -بهای اکثر فلزات پایه در بازارهای جهانی، پس از طی ماه‌ها افت قیمت و تجربه ریزش‌های شدید تا سطح نگران‌کننده، بالاخره از روزهای پایانی هفته گذشته تا کنون در مسیر افزایشی گام برداشته و رشدهای خوبی را به ثبت رسانده‌ است. اغلب این فلزات طی دوره‌های افت خود، تا کف‌های قیمتی خود پایین آمدند و درواقع مرزهای مقاومتی خود را پشت سر گذاشتند، اما طی روند افزایشی که از چند روز گذشته آغاز شده،‌ اندک رشدهایی را تجربه کردند.

در این میان؛ در آخرین معاملات انجام شده طی روز گذشته در بازارهای جهانی،‌ آلومینیوم با 55 دلار افزایش نسبت به روز ماقبل رشدی در حدود 5/ 3 درصد داشت و به رقم هزار و 607 دلار بر هر تن رسید. همچنین مس با رشدی 159 دلاری معادل 1/ 3 درصد تا 5 هزار و 319 دلار بر هر تن بالا رفت. بازار نیکل نیز رشد چشمگیری به اندازه 640 دلار معادل 4/ 6 درصد را به خود دید و تا رقم ده هزار و 710 دلار رشد کرد. قلع در این معاملات از کاروان صعود قیمتی عقب نیفتاد و با 325 دلار معادل 2درصد افزایش تا 16 هزار و 325 دلار بر هر تن بالا رفت. سرب نیز همچون سایر فلزات پایه 104 دلار به اندازه 2/ 6 درصد رشد کرده و رقم یک هزار و 771 دلار و نیم سنت را برای خود ثبت کرد. روی اما همچون روزهای گذشته بیشترین آمار رشد را در میان فلزات پایه به خود اختصاص داد. این فلز با افزایشی به بزرگی 7/ 9 درصد معادل 162 دلار، مرز یک هزار و 824 دلار بر هر تن را پشت سر گذاشت تا خوش اقبال ترین عضو در میان همگروهی‌های خود باشد. فولاد نیز پس از ریزش‌های فراوان و رکود طولانی، طی ایام اخیر رشد قیمت محسوسی داشته است. این فلز با رشدی به اندازه 5 دلار معادل 3/ 2 درصد تا مرز 220 دلار بر هرتن بالا رفت تا امیدی را هرچند اندک در دل فعالان این صنعت ایجاد کند.به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از سیکینگ آلفا (Seeking Alpha)، بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد بهای فلزات پایه در طول مدت سه ماهه سوم سال جاری میلادی با افت همراه بوده است. در این میان،‌ قلع با رشد بیش از 11 درصد بهترین عملکرد را داشته، در حالی‌که روی در نقطه مقابل قرار داشته و رتبه بدترین عملکرد را به خود اختصاص داده است. به عقیده تحلیلگران، فشارهای ضد تورمی زمینه ساز سقوط هرچه بیشتر قیمت‌ها تا سطوح پایین تر شده‌اند.

براساس گزارش‌های رسمی موجود، در میان تمام بازارهای کالایی،‌ بازار فلزات پایه بدترین عملکرد را در سه ماهه دوم سال 2015 میلادی داشته و همین روند کاهشی را نیز در طول سه ماهه سوم نیز ادامه داده است. به‌طور کلی بخش فلزات معامله شده در بورس فلزات لندن (LME) افتی به اندازه 18/ 6 درصد را در سه ماهه منتهی به 30 ام سپتامبر سال میلادی جاری تجربه کرده است. مهم‌ترین عاملی که زمینه ساز این ریزش‌ها شده، تنزل شرایط اقتصادی چین و سقوط بازار سرمایه آن از یکسو و افت شاخص ارزش دلار بوده است. براساس آمارها،‌از آغاز سال جاری میلادی تا‌کنون، چین نرخ بهره بانک‌های خود را در راستای تلاش برای تحریک اقتصاد، سه بار کاهش داده است. در ماه جولای 2015، هنگامی که قیمت‌های سهام چین در بازار داخلی فرو ریخت، دولت درصدد وضع قوانین و مقررات جدیدی برای مهار یا بعضا ممنوعیت فروش از یکسو و نیز تشویق فعالان در جهت بهبود تقاضای خرید از سوی دیگر برآمد. البته با وجود اجرای این محدودیت‌های جدید، قیمت سهام همچنان در شرایط بحرانی باقی مانده است. یکی از اقدامات دولت چین، چاپ و انتشار اوراق قرضه به ارزش هزار میلیارد یوآن بوده است. پس از آن، در اواخر ماه آگوست، دولت چین طی حرکتی مهم که همچون شوکی تمام فعالان را در سراسر جهان مبهوت کرد،‌ ارزش یوان را کاهش داد. دولت چین با تمام این تصمیمات و طرح‌ها، به تحریک اقتصاد داخلی و رشد صادرات کشور برای رسیدن به نرخ رشد هدف مد‌نظر خود که 7 درصد بوده، امیدوار است. در حال حاضر رشد اقتصادی در سراسر جهان وابستگی و قرابت بالایی با شرایط اقتصادی چین دارد و هرگونه کاهش در نرخ رشد اقتصادی این ابرقدرت منجر به بروز شرایط دشوار در بازارهای مالی سراسر جهان خواهد شد. هم‌اکنون اثرات کاهش نرخ رشد اقتصادی چین همچنین اقتصاد کشورهای تولیدکننده کالا مانند استرالیا، کانادا، روسیه و برزیل را تحت تاثیر قرار داده است. ضعف اقتصادی چین را می‌توان به مثابه یک سونامی برای اقتصاد جهانی در نظر گرفت. در این میان،‌ قیمت فلزات پایه در مقایسه با سایر بازارها، نسبت به شرایط اقتصادی چین حساس‌تر است.

براساس گزارش بلومبرگ؛ مس در بورس فلزات لندن طی سه ماهه سوم سال جاری میلادی افتی در حدود 10 درصد و در بورس کالای نیویورک (COMEX) نیز ریزشی به اندازه 48/ 10 درصد را تجربه کرده است. قیمت آلومینیوم نیز طی مدت مذکور ریزشی در حدود 59/ 6 درصد را در بورس فلزات لندن به ثبت رسانده است. همچنین این فلز از آغاز سال جاری میلادی تا‌کنون افتی بیش از 14.89 را ثبت کرده است.

بهای نیکل نیز در طول سه ماهه سوم سال 2015 در بورس فلزات لندن تا 22/ 11 درصد کاهش داشته و در مقایسه با ماه آغازین سال جاری میلادی 31.35 درصد پایین‌تر است. سرب، به‌عنوان یک فلز غیر آهنی با اختصاص بدترین عملکرد در سال 2014 به خود، کاهشی به اندازه 65/ 17 درصد را در سال گذشته داشته است. این فلز طی سه ماهه سوم سال جاری میلادی افتی در حدود 22/ 5 درصد را ثبت کرده است. این فلز از آغاز سال 2015 تا‌کنون 99/ 9 درصد کاهش داشته است. در این میان؛‌ بهای فلز روی در بورس فلزات لندن در طول سه ماهه سوم 31/ 15 درصد سقوط کرده و در سال جاری میلادی تا کنون 5/ 22 ریزش داشته است.قلع بی ثبات ترین فلز مورد معامله در بورس فلزات لندن است. این فلز بدترین عملکرد را طی سه ماهه سوم سال جاری میلادی داشته است. این فلز در مدت سه ماهه دوم سال 2015 تا 7/ 16 درصد کاهش یافته است. قلع 08/ 28 درصد از ارزش خود را در طول 6 ماه اول سال جاری از دست داده که این افت‌ها در ادامه ریزش‌های 16/ 14 درصدی سال گذشته آن بوده است. چین بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده و مصرف‌کننده قلع در جهان است. پیش‌بینی می‌شود بر اساس سطح تولید و مصرف فعلی، بازار جهانی قلع در تا سال 2018 در شرایط رکودی باقی بماند.


دیدگاهتان را بنویسید