95613

افت کیفیت سیمان و بتن تولیدی در پی رکود فعلی/20 تا 25 میلیون تن سیمان مازاد در معرض فساد

دنیای معدن - رییس مرکز تحقیقات مسکن، شهر و راه سازی، میزان سیمان مصرفی کشور را 55 میلیون تن و میزان تولید را 75 میلیون تن ذکر کرد و گفت: این در حالی است که زمان نگهداری سیمان سه ماه از زمان تولید آن است و مصرف سیمان با زمان نگهداری زیاد نیاز به انجام آزمایش های کنترل کیفی دارد.

دکتر محمد شکرچی زاده خاطرنشان کرد: سالانه 75 میلیون تن سیمان تولید می کنند در حالی که مصرف سالانه کشور 50 تا 55 میلیون تن است.

وی، تولید مازاد بر مصرف را از عوامل کاهش کیفیت سیمان تولیدی ذکر و اظهار کرد: گزارش هایی از کارخانه های سیمان در خصوص افت کیفیت به دلیل افزایش تولید می رسد که هشداری برای ماست؛ چرا که ماندگاری سیمان به دلیل وضعیت رکودی فعلی کشور است.

شکرچی زاده، نگهداری بیش از حد سیمان را موجب فاسد شدن آن دانست و ادامه داد: سیمان دارای قدرت جذب بالای رطوبت و گازهایی مانند CO2 است و نگهداری طولانی مدت آن موجب هیدراته و پیش کربناته شدن سیمان و در نهایت فاسد شدن آن خواهد شد.

وی کلوخه شدن سیمان را از علائم هیدراته شدن سیمان ذکر کرد و گفت: لازم است که سیمان را در زمان محدودی مصرف کنیم و نگهداری سیمان در زمان طولانی صحیح نیست.

شکرچی زاده، زمان استاندارد نگهداری سیمان را سه ماه از زمان تولید آن دانست و گفت: مصرف سیمان هایی که زمان زیادی از تولیدشان می گذرد نیاز به آزمایش های کنترل کیفیت دارد.

رییس مرکز تحقیقات مسکن، شهر و راه سازی با بیان این که بیشتر کشورها به اندازه مصرف داخلی خود سیمان تولید می کنند، اضافه کرد: با همکاری هایی که میان دستگاه ها ایجاد شده، مقرر شد کارخانجات تولیدکننده سالانه یک میلیون تن سیمان با تسهیلاتی به وزارت راه واگذار کنند تا در راه سازی استفاده قرار گیرند.

شکرچی زاده، اجرای این طرح را در راستای بهره برداری بهینه از اضافه تولید سیمان کشور دانست و ادامه داد: یکی از راهکارهای مصرف بهینه سیمان مازاد را حرکت به سمت ساخت و ساز های بتنی است که متاسفانه مشاهده می شود سازندگان و پیمانکاران اغلب در محل کارگاه ها اقدام به تولید بتن می کنند که این کار علمی نیست.

وی افزود: تولید بتن آماده در کارخانه ها امکان تولید بتن کنترل شده را فراهم می کند ؛ در حالی که کنترل کیفیت در کارگاه های ساختمان سازی به سختی صورت می گیرد.

رییس مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی با تاکید بر این که از سوی این مرکز توصیه هایی در این زمینه در قالب بخشنامه منتشر شده است، تصریح کرد: این بخشنامه از سوی شهردار تهران نیز ابلاغ شده است.

وی با تاکید بر ضرورت بهینه سازی کارخانه های تولیدی بتن آماده، خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم دانش کارخانه های بتن آماده را بهبود بخشیم، مهندسان مجربی را در این کارخانه ها به کار بگماریم و سهم مدیریت آنها را در کارخانه ها افزایش دهیم می توانیم بهره وری و بهینه سازی را در این صنعت افزایش دهیم ضمن آن که بتن هایی را تولید کنیم که متناسب با کارهای ساخت و ساز مورد نظر باشد.

شکرچی زاده با تاکید بر این که نمی توان یک نوع بتن تولیدی را برای همه پروژه ها استفاده کرد، توضیح داد: هر پروژه ای به مقتضیات شرایط قرارگیری و بارگذاری ها نیاز به بتن خاصی دارد که این امر نیاز به طراحی و طراحی نیاز به دانش و علم مهندسی دارد ، از این رو دانش و علم مواد باید همراه با صنعت بتن باشد.

وی با بیان این که لازم است از فعالیت واحدهای تولید بتن بی کیفیت جلوگیری شود، افزود: متاسفانه برخی پروژه ها در حال اجرا هستند که کیفیت بتن مصرفی در آنها مناسب نیست که یکی از دلایل آن شرایط رکود فعلی است و از آنجایی که شرکت های تولید کننده مجبور هستند که قیمت های خود را پایین نگهدارند رقابت ناسالمی میان واحدهای تولید ایجاد شده است که مسایل جدی را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان این که این امر هشداری برای کشور ما است، گفت: نباید به گونه ای رفتار شود که در آینده بگویند سازه های ناپایدار به دلایل شرایط رکودی فعلی بوده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید