95575

شیفت فنی در بازار جهانی طلا

دنیای معدن -جدی شدن تعویق افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در سال‌جاری میلادی، «احساس» بازار را نسبت به روند کوتاه‌مدت تغییر داده است.

احساس مثبت معامله‌گران می‌تواند افزایش قیمت را در هفته جدید کاری که از امروز آغاز می‌شود، در پی داشته باشد. افزایش نگرانی‌ها درباره اثر وضعیت اقتصاد چین بر اقتصاد آمریکا و کشورهای نوظهور و تردید برخی از اعضای کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا در مورد افزایش نرخ بهره وجوه فدرال برای اولین بار در حدود یک دهه گذشته باعث شده احتمال این افزایش در نشست ماه دسامبر به 39 درصد و برای مارس 2016 به 63‌درصد برسد. این به معنای نفع طلا و ضرر دلار در میان‌مدت است.


اونس فلز زرد هفته گذشته با 6/ 1 درصد رشد به قیمت 1156 دلار رسید که بالاترین بهای اونس از اواخر آگوست بود. آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان نشان می‌دهد که اکثر سرمایه‌گذاران خرد به روند کوتاه‌مدت طلا امید دارند. در این نظرسنجی 301 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 186 نفر معادل 62 درصد، افزایش و 67 نفر معادل 22 درصد، کاهش ارزش طلا در هفته کاری جاری را پیش‌بینی کرده‌اند. 48 نفر معادل 16 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. این احساس مثبت تنها مختص به سرمایه‌گذاران خرد نیست و کارشناسان حرفه‌ای نیز نظری همسو دارند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان 19 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 11 نفر معادل 58 درصد، افزایش و یک نفر معادل 5 درصد، کاهش قیمت را پیش‌بینی کرده‌اند. 7 نفر معادل 37 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

جیمز کوریدور، بنیانگذار Optionsellers.com تنها تحلیلگری است که انتظار کاهش قیمت طلا در هفته جاری را دارد. او توضیح می‌دهد که عادت کردن بازار به آشوب ژئوپلیتیک در خاورمیانه باعث می‌شود قیمت‌ها از اوج بیش از یکماهه خود پایین بیایند، اما بیشتر تحلیلگران به «شیفت فنی» بازار اشاره می‌کنند. بسیاری انتظار دارند که بازار اوج ماه آگوست؛ یعنی قیمت 1170 دلار را بیازماید و حتی به سراغ میانگین 200 روزه 1178 دلاری برود. شان لوسک، مدیر صندوق تجاری در موسسه «والش تریدینگ» می‌گوید:‌ «به لحاظ فنی، بازار شاهد افزایش خریدها است، اما هنوز سطوح مقاومتی مهمی وجود دارد که باید شکسته شود.» او می‌گوید که به طرز محتاطانه‌ای نسبت به روند کوتاه‌مدت خوش‌بین است، اما می‌افزاید که تقویت بازارهای دارایی می‌تواند شتاب طلا را بگیرد. او همچنین اضافه می‌کند که تقاضای ضعیف چین و هند هم طلا را عقب نگه می‌دارد. تد اسلوپ، تحلیلگر ارشد بازار در iiTrader می‌گوید در حالی که بازار هنوز درگیر تردید است، جهش اخیر طلا با جهش‌های کوتاه‌مدت قبلی فرق دارد.

او می‌گوید:‌ «ما شاهد فروش در سطوح جدید قیمتی نیستیم که خبر بسیار خوبی برای فلز زرد است.» اسلوپ می‌افزاید که اگر اونس بتواند سطح 1170 دلاری را بشکند، هدف بعدی آن سطح 1230 دلار خواهد بود که نماینده میانگین سطح مقاومتی دو ساله است. با این حال، تحلیلگرانی نیز هستند که نظری خنثی دارند. دارین نیوسام، تحلیلگر ارشد موسسه «تلونت دی تی ان» می‌گوید که روند فنی طلا مثبت است، اما هیچ نشانه‌ای از خرید قوی در بازار وجود ندارد.

شیفت فنی در بازار جهانی طلا
شیفت فنی در بازار جهانی طلا

دیدگاهتان را بنویسید