95512

بهشت گمشده معادن ایران کجاست

سرزمین فلزات در انتظار سرمایه گذاری

دنیای معدن -بر اساس مطالعات صورت گرفته زمین شناسی و اکتشافی، جنوب شرق کشور سرشار از فلزات پایه و گرانبهاست که در صورت سرمایه گذاری می‌توان فصل جدیدی از تولید مواد معدنی در ایران را آغاز کرد.

بررسی مطالعات صورت گرفته از سوی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدی کشور و همچنین ایمیدرو نشان می‌دهد که سرزمین سیستان و بلوچستان به لحاظ معدنی سرشار از انواع فلزات پایه و گرانبهاست که در صورت انجام مطالعات عمیق‌تر می‌توان ذخایر بزرگ‌تر و پرعیارتری را کشف کرد.

بر اسا این گزارش، تنوع و تعداد مواد معدنی در استان سیستان و بلوچستان و فراهم بودن بستر فعالیت در بخش اکتشاف و فرآوری مواد معدنی، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران این بخش ایجاد کرده است. به طوری‌که وجود ذخایر استراتژیک آنتیموآن، تیتانیم و منیزیت که استان را در فهرست محدود استان‌های دارای این ذخایر قرار داده است و همچنین ذخایر ارزشمند فلزی دیگر از جمله آهن و آهن پلاسری، منگنز، کرومیت، مس و مواد غیرفلزی نظیر آهک، گرانیت، مرمر، خاک‌های صنعتی، تالک سیلیس و سرمایه‌گذاری در ایجاد صنایع معدنی مرتبط با آنها نظیر فرآوری مس، سنگ‌بری اعم از سخت بر و نرم بر، آجرهای نسوز، کاشی و سرامیک، فولاد، فرآوری آنتیموآن و تیتان و استحصال منیزیم از آب دریا (به جهت غلظت این املاح در آب دریا) را توجیه‌پذیر می‌کند.

آنگونه که مرکز پژوهش های مجلس نیز در گزارشی از وضعیت ذخایر معدنی این استان عنوان کرده، وجود ظرفیت‌ها و مزیت‌های بالقوه و بالفعل فراوان در استان از جمله راه‌آهن فرودگاه (در اکثر شهرستان‌ها)، راه‌های ارتباطی مناسب، ظرفیت قابل توجه بنادر استان، دسترسی به آب‌های آزاد و در اختیار داشتن قریب به ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی و بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر مرز خشکی فرصیت‌هایی است که می‌تواند در جذب سرمایه‌ها به استان نقش موثری را ایفا کند.

در کنار این موارد، وجود نیروی تحصیلکرده و جوان و مراکز علمی قوی و متعدد در استان و امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز برای صنایع از طریق مبادی مرزی امکان بیشتری را برای سرمایه‌گذاری ، اشتغال و رونق اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان فراهم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید