95494

جهش قیمت نفت برنت

طی هفته گذشته قیمت جهانی نفت با افزایش قابل توجهی همراه بود، به طوری که نفت برنت بعد از حدود یک ماه مجددا به بالای 50 دلار بازگشت و به مرز 54 دلار رسید. نفت خام آمریکا نیز به بالاترین قیمت خود در سه ماه گذشته رسید و در آخرین روز معاملاتی 49 دلار و 63 سنت معامله شد.

در ابتدای هفته و در روز‌های دو‌شنبه و سه‌شنبه بعد از اعلام آمادگی روسیه برای مذاکره با تولید‌کنندگان نفت جهان، پیش‌بینی‌ها از کاهش تولید در سال آینده میلادی و همچنین به علت کاهش نرخ برابری دلار در برابر سایر ارز‌ها، قیمت نفت خام افزایش تقریبا 5‌درصدی داشت، اما در ادامه و در روز چهارشنبه (روز پایانی تعطیلات یک هفته‌ای روز ملی چین) قیمت‌ها با اندکی کاهش همراه بودند.

در روز پنجشنبه بعد از انتشار آمارهای موسسه آمریکن پترولیوم که حکایت از کاهش 1.2‌میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت آمریکا طی یک هفته گذشته داشت. قیمت‌ها مجددا افزایش یافتند به طوری‌که هر بشکه نفت خام دریای شمال به مرز 53 دلار رسید. این ارقام نشان داد که تولید نفت آمریکا به‌ویژه نفت شیل در واکنش به کاهش قیمت‌ها، شروع به کاهش کرده است.

در روز جمعه به گزارش رویترز، صورت مذاکرات فدرال رزرو آمریکا نشان داد که این نهاد عجله‌ای برای افزایش نرخ بهره ندارد، این صورت مذاکرات نشان داد که تعداد بیش از حد انتظاری از سیاست‌گذاران موافقت کرده‌اند تا فعلا برای نخستین افزایش نرخ بهره یک دهه گذشته دست نگه دارند.

این اخبار همچنین در روز جمعه موجب تقویت شاخص‌ها در بازار بورس شد و شاخص‌های مهم اروپایی به بالاترین رقم یک ماه گذشته رسیدند و همین موضوع باعث ادامه روند صعودی قیمت نفت خام شد و قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به مرز 54 دلار رسید. بنابراین انتظار می‌رود در صورت تثبیت قیمت نفت بالای 50 دلار اثرات آن در بازار سرمایه دیده شود و بخشی از فشارهای بازار سرمایه از جهت کاهش قیمت نفت برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید