95430

صنعت سیمان از دیروز تا فردا

دنیای معدن - صنعت سیمان یکی از صنایعی است علیرغم کوچک بودن نسبت به بسیاری از صنایع دیگر، همواره توجه سرمایه گذاران در بازار سرمایه را به خود جلب می کند.

کارشناس سرمایه گذاری شرکت کاتوز آرمان پارس ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: این صنعت در طول سال های گذشته یک صنعت سودآور و در عین حال کم ریسک محسوب می شد، درآمد بالای دولت های نهم و دهم و توجه آنها به توسعه طرح های عمرانی و همچنین احداث پروژه های مسکن مهر باعث شد تا تقاضای سیمان در داخل کشور افزایش چشمگیر داشته باشد به گونه ای که در بسیاری مواقع کشور با کمبود بود.

حسن خضوعی ادامه داد: در آن مقطع میزان تقاضای صادراتی سیمان بسیار بالا بو، افزایش تقاضای سیمان به حدی بود که بسیاری را به سرمایه گذاری و احداث طرح های جدید تولیدی در این حوزه ترغیب کرد. اما در دولت یازدهم اعمال سیاست های ضد تورمی و کاهش قیمت نفت و در پی آن کاهش درآمد دولت، این صنعت نیز رو به نزول گذاشت و توقف اجرای پروژه مسکن مهر و رکود در ساخت و ساز مسکن و پروژه های عمرانی موجب کاهش تقاضای شدید سیمان شد.

وی گفت: از سوی دیگر طرح های تولید سیمان نیز که تازه به بهره برداری رسیده بودند، به ظرفیت اسمی خود نزدیک شده و افزایش عرضه نیز بر عدم تعادل در بازار افزود و در عرصه صادراتی نیز ورود گروهک داعش به عراق و همچنین افتتاح پروژه های سیمان در این کشور و سایر کشور های همسایه موجب افت شدید تقاضای صادراتی شد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با آمار فروش سیمان در ده ماه نخست سال جاری گفت: طبق آمار اعلام شده از سوی انجمن کارفرمایان صنعت سیمان فروش این محصول در 5 ماهه نخست سال جاری 26.1 میلیون تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 10.4 درصد کاهش را نشان می دهد.

خضوعی با اشاره به صورت های مالی شرکت های این گروه عنوان کرد: بررسی صورت های مالی شرکت های سیمانی در سال 93 و همچنین سه ماهه نخست سال سال جاری نشان می دهد بسیاری از این شرکت ها محصولات خود را در برخی از اقلام با تخفیف حدود 15 درصدی به فروش می رساندند که این امر ناشی از کمبود تقاضا در بازار می باشد.

وی افزود: در ماه های های اخیر شایعاتی مبنی بر درخواست انجمن کارفرمایان سیمان به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد که به گونه ای با تخفیف های داده شده در سال 93مغایرت دارد، همچنین از روز های گذشته نیز اخباری مبنی بر آزاد سازی قیمت سیمان به گوش می رسد که با توجه به نرخ های واقعی فروش شرکت ها به نظر نمی رسد تأثیر چندانی بر افزایش نرخ ها نداشته باشد. علاوه بر این شنیده هایی مبنی بر آغاز مجدد عرضه سیمان در بورس کالا وجود دارد که با توجه به منطقه ای بودن این صنعت و بالا بودن هزینه های حمل مشکلاتی بر سر راه تحقق آن وجود دارد.

خضوعی در توضیح سخنان خود گفت: بسیاری از تحلیلگران وضعیت به وجود آمده در شرایط کنونی را موقتی می دانند، آنان به پیش بینی برخی از کارشناسان بازار مسکن در مورد افزایش ساخت و ساز در این حوزه در ماه های آینده استناد می کنند و افزایش تعداد صدور پروانه های ساختمانی در اواخر تابستان در برخی از مناطق تهران را نشانه ای از شروع این امر می دانند. به عقیده آنان رشد ساخت و ساز تا پایان سال جاری در سایر مناطق تهران نیز به تدریج گسترش یافته و در سال 95 دیگر مناطق کشور را نیز در بر خواهد گرفت.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: علاوه بر این در صورت اجرایی شدن مفاد توافق هسته ای و افزایش درآمد های دولت، توجه ویژه به طرح های عمرانی از برنامه های اصلی دولت به شمار می آید که این مطلب در سخنان اخیر وزیر اقتصاد و دارایی به وضوح منعکس شده است.

وی تأکید کرد: نکته حائز اهمیت در خصوص این موارد زمان انجام آن است که به نظر نمی رسد موارد یاد شده حتی در صورت تحقق تاثیری چندانی بر صورت های مالی شرکت ها در سال 94 نداشته باشد و آثار احتمالی در آنها را باید گزارشات سال آینده جستجو کرد.

خضوعی در رابطه با چشم انداز بلند مدت صنعت گفت: دور نمای صنعت نیز در گرو سیاست های دولت در حوزه مسکن و همچنین بودجه عمرانی است چرا که واقعیت آن است که طرح های بهره برداری شده در کشور های همسایه بازار های صادراتی سیمان ایران به کشور ها را به کساد کشانده است. بنابراین هر چند برخی از شرکت ها برنامه هایی برای صادرات از طریق دریا به کشورهای آفریقایی دارند، اما امید صنعت سیمان در سال های آینده به داخل کشور است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: برگ برنده این صنعت که بسیاری از فعالان این حوزه منتظر اجرایی شده آن هستند جایگزینی بتون به جای آسفالت در جاده سازی است که اجرای آزمایشی آن در اقلیم های مختلف آب و هوایی کشور به مقرون به صرفه بودن آن را هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ فنی به اثبات رسانده است. تنها مشکل پیش روی در این طرح نبود ماشین آلات آن در کشور بوده که به گفته مسئولان برنامه هایی برای واردات آن در دست اجراست، بی شک اجرای این طرح می تواند صنعت سیمان را به روز های اوج خود در سال های گذشته باز گرداند.

جهت عضویت در کانال تلگرام #اخبار #اقتصادی #بورس_نیوز روی لینک زیر کلیک کنید و گزینه JOIN را بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید