95417

افزایش ۱.۵ درصدی قیمت جهانی طلا

دنیای معدن -به نقل از رویترز، متن مذاکرات نشست فدرال رزرو آمریکا نشان می دهد که مقام های پولی این کشور ظاهرا برای افزایش نرخ بهره بانکی عجله ای ندارند .

این مساله موجب کاهش ارزش دلار شده و افزایش نسبی قیمت طلا را در پی داشته است.


بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه با 1.6 درصد افزایش به بیش از 1156 دلار رسیده است. قیمت طلا روز گذشته برای لحظاتی به بیش از 1159 دلار نیز رسید که این بالاترین رکورد از 24 اوت به شمار می رود. قیمت طلا در هفته ای که سپری شد بیش از 1.5 درصد افزایش داشته است.


متن مذاکرات نشست فدرال رزرو آمریکا که روز پنج شنبه منتشر شد نشان می دهد که مقام های بانک مرکزی این کشور به شدت نگران تاثیر منفی افزایش نرخ بهره و عادی سازی سیاست های پولی بر وضعیت اقتصادی این کشور هستند.


کاهش شدید فرصت های شغلی ایجاد شده در اقتصاد آمریکا طی ماه سپتامبر نیز عامل مهم دیگری به شمار می رود. اقتصاد آمریکا طی ماه گذشته تنها 142 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است.


به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی موسسه ناتیکسیس ، پس از انتشار متن مذاکرات نشست فدرال رزرو، اکنون گمانه زنی ها در خصوص افزایش نرخ بهره آمریکا تا پایان امسال کمتر شده است.
ولی سرمایه گذاران بین المللی همچنان نسبت به هرگونه سرمایه گذاری در بازار طلا محتاط هستند و منتظر برگزاری دو نشست دیگر فدرال رزرو تا پایان سال 2015 میلادی هستند.


نگرانی های مربوط به وضعیت اقتصادی جهان موجب شده تا قیمت طلا از ابتدای ماه جاری تاکنون 4 درصد افزایش یابد. قیمت هر اونس پلاتین نیز با 4.2 درصد افزایش به بیش از 983 دلار رسید که این بالاترین رقم از 18 سپتامبر به شمار می رود.


قیمت پلاتین نیز در هفته ای که گذشت بیش از 7.7 درصد رشد داشته است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، افت ارزش دلار در برابر یورو و ین تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی فلزات گرانبها داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید