95370

طرح جایگزینی سیمان به جای آسفالت در راهسازی

دنیای معدن -به منظور ایجاد بازار مصرف برای تولیدات مازاد سیمان کشور، می توان سیمان را در قالب محصول جدیدی موسوم به (RCC ) جایگزین آسفالت مصرفی در صنعت راهسازی کرد.

به گزارش دنیای معدن، مرتضی هاشم پور، مدیر عامل شرکت احداث صنعت با تایید این طرح اظهار داشت: در شرایط کنونی که بخش ساخت و ساز و زیرساخت ها با رکود مواجه شده اند، سیمان به عنوان یک محصول مادر، دچار کاهش مصرف شده است و از حدود 80 میلیون تن سیمان سالانه - که توسط حدود 101 خط تولید سیمان حاصل می شود- تنها حدود 58 میلیون تن مصرف یا صادر می شود و درنتیجه، بیش از 20 میلیون مازاد تولید داریم. به همین دلیل، ضرورت دارد زمینه مصارف جدیدی را برای این محصول فراهم کنیم.
وی ادامه داد: بهترین راهکار برای خروج شرکت های تولیدکننده سیمان از رکود، جایگزینی سیمان با آسفالت در برنامه راهسازی است. موفقیت آمیز بودن اجرای طرح پایلوت استفاده از سیمان به جای آسفالت در مناطق مختلف از جمله استان های گیلان و کردستان توسط وزارت راه و شهرسازی تایید شده است.
مدیر عامل شرکت احداث صنعت خاطرنشان کرد: استفاده از سیمان به جای آسفالت در جاده ها، از مزایایی همچون «ارزان تر بودن سیمان»، «ماندگاری و دوام بیشتر» و نیز «کاهش آلودگی زیست محیطی» برخوردار است.
وی همچنین افزود: علاه بر راهکار اول (جایگزینی سیمان با آسفالت)، استفاده از سیمان به جای فولاد در ساخت و سازها هم می تواند باعث افزایش مصارف سیمان در بازارهای داخلی و رونق این صنعت شود.
هاشم پور با اشاره به اینکه ساخت کارخانه های تولید سیمان و واگذاری آن به بخش خصوصی پس از بهره برداری، از جمله رسالت های اصلی شرکت احداث صنعت به شمار می رود، تصریح کرد: این شرکت همگام با توسعه علم و فناوری، «کیفی سازی، تنوع تولید و اقدامات نرم افزاری و مغز افزاری در تولید سیمان» را جزو برنامه های خود قرار داده است که از نمونه های بارز آن، آموزش فنی، مهندسی و تخصصی نیروی فعال کارخانجات سیمان در هفته گذشته با مشارکت شرکت معتبر اف ال اسمیت بود.
وی ادامه داد:. انعقاد تفاهم نامه همکاری با این شرکت برای افزایش توان ساخت داخل، از جمله اقدامات اخیر شرکت احداث صنعت بود که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و بومی سازی به شمار می رود. از این رو، می توانیم ثبات و پایداری را در خانواده بزرگ سیمان برقرار سازیم.
RCC چیست؟
RCC بتن فشرده غلتکی یکی از انواع بتن است که با توجه به میزان کم آب مورد نیاز در تهیه آن، چندان سیال نبوده و روانی عملیات تراکم آن به وسیله غلتک‌های سنگین فلزی و چرخ لاستیکی انجام می‌شود.
بتن فشرده غلتکی (RCC) جایگزین مناسبی برای آسفالت است. این نوع بتن از هزینه کمتر و استحکام بالاتری نسبت به آسفالت برخوردار است. زمانی که استحکام، هزینه کمتر و ماندگاری مد نظر باشد، می توان از این نوع بتن استفاده کرد. ویژگی دیگر این بتن، صاف بودن کامل و گرم نشدن در برابر گرمای بالا است.
از جمله موارد مصرف این بتن در فرودگاه ها، تاسیسات نظامی، پارکینگ ها، انبارها، خیابان ها و تقاطع ها است.
استفاده از بتن فشرده غلتکی (RCC) می تواند مشکلات رایج در آسفالت های معمولی را از بین ببرد. هزینه پایین این نوع بتن موجب شده است تا مهندسان، صاحبان صنایع و مدیران بخش عمرانی به سمت استفاده از این نوع بتن جذب شوند.

دیدگاهتان را بنویسید