95346

جذب سرمایه احداث کک نفتی با فراخوان بین المللی

دنیای معدن - مجری طرح پترولیوم کک ایمیدرو خبر داد: به زودی اسناد فراخوان بین المللی «ای پی سی اف» احداث واحد صنعتی تولید کک نفتی منتشر می‌شود.

به گزارش دنیای معدن، به گفته محمد آقاجانلو بعد از برگزاری مناقصه و مشخص شدن برنده این طرح، پیش بینی می شود پس از 5 یا 6 ماه عملیات اجرایی پروژه ساخت کارخانه تولید کک نفتی آغاز شود.
طرح تولید کک نفتی که قرار است برای نخستین بار در ایران با ظرفیت تولید 200هزار تن اجرا شود بر اساس قراردادی که بین ایمیدرو و سازمان منطقه آزاد اروند امضا شده با بهره گیری از زمین 50 هکتاری در آن منطقه و در نزدیکی آبادان احداث خواهد شد.
محمد آقاجان‌لو با اشاره به اینکه ایران با وجود اینکه یک کشور نفتی است تاکنون کک نفتی موردنیاز خود را وارد می‌کرده است، افزود: در سال‌های گذشته شرایط تولید کک نفتی در کشور به دلایل مختلف وجود نداشت اما با روی کار آمدن دولت یازدهم از این پروژه حمایت زیادی شد و با کمک پژوهشگاه صنعت نفت سرانجام هم به نتیجه رسید.
واحد نیمه صنعتی تولید کک نفتی اواخر شهریور در پژوهشگاه صنعت نفت راه اندازی شد که از متخصصان داخلی و دانش بومی بهره برده است.
واحد کک نفتی منطقه آزاد اروند قرار است در سال 200 هزار تن کک نفتی تولید کند که طبق گفته آقاجانلو ارزش تنها کک آن بالغ بر 80 تا 100 میلیون دلار خواهد بود که ارزش محصولات مایع را نیز باید به این رقم افزود که قابل توجه می‌شود.
وی با بیان اینکه وزارت نفت دستور تامین خوراک واحد صنعتی کک نفتی در منطقه آزاد اروند را به میزان 27 هزار بشکه (در روز) صادر کرده است.
مجری طرح پترولیوم کک ایمیدرو توضیح داد: کک موردنیاز صنایع آلومینیوم کک اسفنجی بوده که ما تاکنون واردکننده آن بوده‌ایم. اما برای صنعت فولاد ما کک نفتی سوزنی را وارد نمی‌کنیم بلکه الکترود گرافیتی را وارد می‌کنیم که یک طرح تولید این محصول هم اکنون در ایمیدرو در حال اجراست. کک نفتی سوزنی در واقع ماده موردنیاز واحد تولید الکترود گرافیتی است که در فاز بعدیدر نظر داریم این نوع کک را نیز تولید کنیم. هم‌اکنون عمده تمرکز ما روی تولید کک نفتی موردنیاز صنایع آلومینیوم است.
آقاجان‌لو عنوان کرد: محصول کک نفتی مورد مصرف صنایع داخلی خواهد بود اما محصولات مایع واحد کک نفتی قابلیت صادرات را خواهند داشت. به گفته وی تاکنون پیشنهادات مختلفی نیز برای سرمایه‌گذاری جهت احداث واحد صنعتی کک نفتی در منطقه آزاد اروند دریافت شده که در دست بررسی است.
مجری طرح پترولیوم کک در ایمیدرو افزود: در فاز صنعتی تولید کک نفتی برای 1000 هزار نفر اشتغال مستقیم و برای 3000 نفر نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.
آغاز مطالعات احداث واحد صنعتی تولید کک نفتی
از سوی دیگر رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت از آغاز مطالعات احداث واحد صنعتی تولید کک نفتی خبر داد. منصور بزمی ادامه داد: پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان بازوی فناوری در کنار ایمیدرو خواهد بود و شرکت برنده مناقصه نیز کار ساخت و ساز پروژه احداث واحد صنعتی را انجام خواهد داد.
به گفته رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت قرار است به زودی پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه عناصر نادر خاکی نیز همکاری را با مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی آغاز کند.
کارخانه کک نفتی نزدیک آلومینیوم‌سازان
مشاور طرح تولید کک نفتی ایمیدرو نیز از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح افزایش ظرفیت تولید کک نفتی بعد از احداث واحد صنعتی تولید این محصول در منطقه آزاد اروند خبر داد. سحر بنی‌یعقوب با اشاره به اینکه پروژه احداث واحد صنعتی تولید کک نفتی در دو فاز تعریف شده است، افزود: فاز نخست مربوط به احداث واحد صنعتی تولید کک نفتی در منطقه آزاد اروند می‌شود و در فاز دوم در نظر داریم مشابه چنین واحدی را در کنار یکی از واحدهای آلومینیوم‌سازی کشور احداث کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید