95328

زنگ خطر برای تولیدکنندگان سیمان ایران به صدا درآمد

دنیای معدن - ایران یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیمان در دنیاست، این در حالی است که شرایط داخلی و خارجی سبب شده تولید و صادرات سیمان ایران در مدت اخیر کاهش قابل توجهی داشته باشد.

به گزارش دنیای معدن، طی پنج ماهه اول امسال صادرات سیمان سفید نسبت به سال گذشته 36 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر سیمان های کلینکر که به آن سیمان پودر نشده هم می گویند با کاهش هشت درصدی صادرات همراه بوده است.

عراق در حال حاضر بزرگ ترین بازار صادراتی ایران در بسیاری از کالاهاست و کاهش صادرات سیمان در حالی اتفاق افتاده که عراق با راه اندازی کارخانه های سیمان خود دیگر سیمان خاکستری از ایران نمی خرد، بلکه با خرید کلینکر اقدام به تولید سیمان می کند اما در همین مدت صادرات سیمان کلینکر ایران به عراق نیز 20 درصد کاهش داشته است.

به این ترتیب، با توجه به اینکه عراق بزرگ ترین مقصد سیمان صادراتی ایران به شمار می رود از یک سو و رکود داخلی از سوی دیگر باعث کاهش تولید سیمان و ایجاد نوعی رکود در این بخش می شود.

جهانبخش سنجابی شیرازی - دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق - در این باره به تشریح آخرین وضعیت صادرات سیمان به این کشور پرداخته و گفته است: اصلی ترین دلیل کاهش صادرات سیمان، نزدیک شدن عراق به مرز خودکفایی در تولید سیمان است، چراکه در حال حاضر حدود 70 درصد از کارخانه های تولید سیمان در این کشور به بهره برداری رسیده و وزارت صنایع عراق موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای را برای واردات سیمان درنظر گرفته اند.

وی اظهار کرد: کاهش صادرات سیمان به عراق به دو عامل مربوط می شود، بخشی از این اتفاق به مسائل داخلی عراق و بخشی به مسائل داخلی خودمان باز می گردد.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اضافه کرد: دومین دلیلی که باعث کاهش صادرات سیمان به عراق شده است به عدم توجه تولیدکنندگان سیمان به اقتضائات بازار و مقصد صادراتی شان بر می گردد. از سوی دیگر رقابت های ناسالمی که برای شکل گیری قیمت فروش سیمان در نقاط صفر مرزی رخ داده است، باعث افزایش تعرفه سیمان از سوی عراقی ها شده است.

البته در عین حال یکی از مهم ترین دلایل کاهش صادرات سیمان به عراق را می توان ایجاد فضای امنیتی و کاهش ساخت و ساز در این کشور دانست، بنابراین تولیدکنندگان سیمان می توانند امیدوار باشند که با بهبود شرایط وضعیت صادرات به این کشور به نحو مطلوبی بهتر شود.

شاید یکی از سیاست هایی که تولیدکنندگان ایرانی بتوانند در این زمینه اتخاذ کنند، عدم فروش سیمان به عراق در یک بازه زمانی برای افزایش قیمت آن است.

از سوی دیگر در همین مدت به دلیل برخی رقابت های ناسالم در مرز ایران و عراق قیمت سیمان صادراتی ایران به عراق کاهش پیدا کرده است، به همین دلیل دولت این کشور برای حمایت از تولید داخل، تعرفه واردات سیمان از ایران را افزایش داده است.

عبدالرضا شیخان - دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان - نیز بر همین موضوع تاکید دارد و معتقد است که دلیل اصلی کاهش صادرات سیمان به عراق عواملی چون نا امنی های منطقه ای و عدم ساخت وساز در عراق است.

وی با اشاره به کاهش 20 درصدی صادرات سیمان به این کشور، اظهارکرد: با توجه به اضافه شدن تعرفه سیمان وارداتی به عراق، احتمالا در آینده شاهد کاهش بیشتر صادرات این محصول خواهیم بود.

وی گفت: صادرات سیمان کلینکر نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد کاهش داشته است و با توجه به این که حدود 65 درصد صادرات سیمان کشورمان به عراق است، هر تاثیر منفی در صادرات به عراق موجب کاهش کل صادرات سیمان می شود.

شیخان در این باره، ادامه داد: ظرفیت صادرات کشور ما تا حد زیادی به وضعیت کشور عراق بستگی دارد؛ عواملی مانند گروهک تروریستی داعش، ناامنی های منطقه ای، عدم ساخت وساز در عراق و عدم تزریق بودجه دولت عراق باعث کاهش صادرات سیمان به این کشور شده است.

با توجه به روابط خوب سیاسی بین ایران و عراق به نظر می رسد که در صورت افزایش قیمت سیمان ایران بتوان موضوع تعرفه های وارداتی را از طریق روابط بین دو کشور حل کرد، در غیر این صورت ایران یا باید قیمت سیمان خود را کاهش دهد یا شاهد کاهش بیشتر صادرات سیمان به عراق باشد.

اما به گفته برخی کارشناسان، کشور عراق این روزها به فکر کاهش صادرات سیمان نهایی به کشور خود و تهیه مواد خام از ایران برای تولید سیمان در داخل کشورش است.

سید صادق سواعدی - نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان سیمان خوزستان - در این باره به ایسنا، گفت: در شرایطی که سیمان تولیدی کشور اجازه ورود به عراق را ندارد، چرا باید مواد اولیه آن را به این کشور صادر کنیم؟

وی افزود: کشور عراق دیگر سیمان ما را به کشور خود وارد نمی کند و به جای آن مواد اولیه تولید سیمان را با قیمت های پایین، خریداری و برای تولید سیمان در کارخانه های خود استفاده می کند.

سواعدی تصریح کرد: این کشور به دلیل نزدیکی به ما، مواد اولیه را با قیمت خیلی پایین تهیه می کند و اگر ما به آنها خام فروشی نکنیم، قطعا دیگر توانایی خرید مواد اولیه از کشورهای دیگر را نخواهند داشت.

شاید عدم خام فروشی به عراق و وادار کردن این کشور به خرید سیمان از ایران بتواند تا حدودی مشکل تولیدکنندگان سیمان در کشور را کاهش دهد، اما نکته اصلی اینجاست که مشکل تولید سیمان علاوه بر مسائل صادراتی به کاهش استفاده از سیمان و رکود ساخت و ساز در داخل کشور نیز بر می گردد.

در این زمینه شهریار گراوندی - عضو هیات رییسه انجمن کارفرمایان صنعت سیمان - از کاهش سرانه مصرف این ماده در بازار داخلی در پی رکود ساخت و ساز خبر داد و گفت: رکود بازار مسکن باعث شده صنایع ساختمانی هم دچار رکود شوند و تولیدات آنها کمتر در داخل کشور مصرف شود.

وی با اشاره به تاثیر رکود بازار مسکن و ساخت و ساز بر صنایع ساختمانی، اظهار کرد: سیمان که یکی از مهمترین مصالح ساختمانی است با کاهش سرانه مصرف در سال جاری نسبت به سال گذشته مواجه شده که دلیل آن نیز کاهش ساخت و ساز و پروژه های عمرانی است.

گراوندی با اشاره به اینکه در سال گذشته سرانه مصرف سیمان در کشور 750 کیلوگرم بود، یادآوری کرد: این میزان در سال جاری به 650 کیلوگرم رسیده و با ادامه این روند ممکن است تا پایان سال از 650 کیلوگرم نیز کمتر شود.

این عضو هیات رئیسه انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، افزود: کاهش مصرف داخل باعث می شود تولیدکنندگان سیمان به سمت بازارهای خارجی بروند، اما اگر بازار مصرف سیمان در کشور وجود داشته باشد هر آنچه تولید می شود به مصرف داخل کشور خواهد رسید.

وی میزان تولید سالانه سیمان کشور را حدود 80 میلیون تن اعلام کرد و گفت: از این رقم حدود 55 میلیون تن به مصرف داخل می رسد و مابقی به کشورهای دیگر صادر می شود.

به گفته این عضو هیات رئیسه انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، اگر سرانه مصرف سیمان کشور برای هر نفر به 1000 کیلوگرم در سال برسد، هر آنچه سیمان تولیدی داریم در داخل مصرف خواهد شد.

وی افزود: در سنوات گذشته طرف عراقی تعرفه واردات سیمان خاکستری را از حدود پنج تا هفت دلار در هر تن به 13 دلار افزایش داد و اخیرا نیز این تعرفه تا حدود 20 دلار افزایش یافته که در برخی مرزها اعمال می شود.

به گفته او عراقی ها اعلام کردند اگر تولیدکنندگان ایرانی سیمان را با قیمت بالاتری وارد بازار عراق کنند، تعرفه واردات را افزایش نخواهند داد.

بنابراین با توجه به اینکه بازار صادراتی ایران به دلیل تعرفه های واردات سیمان در کشور عراق دچار مشکل شده و می توان احتمال کاهش صادرات سیمان را نیز در آینده نزدیک داد، راه اندازی پروژه های عمرانی در کشور و خروج بخش مسکن از رکود می تواند کمک زیادی به تولیدکنندگان سیمان در کشور کند.

البته ایجاد فضای امنیتی در کشور عراق نیز از عمده دلایل کاهش صادرات سیمان به این کشور است و در صورتی که این شرایط بهتر شود، قطعا این کشور برای ایجاد زیرساخت های خود به سیمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید