95256

دانمارک برای انتقال دانش نوین سیمان و معدن با ایران همکاری می کند

دنیای معدن - مدیر عامل شرکت احداث صنعت و شرکت چند ملیتی اف ال اسمیت (FLSMIDTH) دانمارک امروز سه شنبه در طی مراسمی با حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو، تفاهم نامه همکاری برای انتقال دانش فنی صنعت سیمان، آموزش نیروی متخصص و نیز سرمایه گذاری مشترک امضا کردند.

به گزارش دنیای معدن، مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو در این مراسم گفت: در سال های گذشته فناوری ساخت سیمان در کشور ما وجود نداشت اما با همکاری مطلوب شرکت اف ال اسمیت در زمینه انتقال تکنولوژی و دانش فنی، اکنون می توانیم ادعا کنیم که ایران در این صنعت صاحب دانش فنی بومی شده است.
وی ادامه داد: شرکت احداث صنعت به قدری توانمند شده که در سال های اخیر با توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی دومین طرح یک میلیون تنی کارخانه سیمان را در خارج از کشور در ونزوئلا (طرح نخست در حماه سوریه) به بهره برداری رساند و بر اساس تفاهم نامه جدید همکاری، قرار است شرکت اف ال اسمیت، دانش فنی روز صنعت سیمان را در اختیار ایران بگذارد.
کرباسیان با اشاره به اینکه یکی از وظایف ایمیدرو و شرکت های تابعه، ارتقای سطح دانش فنی مهندسی شرکت های بخش خصوصی است، گفت: در کلاس های آموزشی، صنعت سیمان که از اول هفته جاری با همکاری شرکت اف ال اسمیت در ایمیدرو آغاز شده، 35 نفر از 19 شرکت بخش خصوصی حضور دارند.
وی ادامه داد: نخستین دوره های آموزشی بین ایمیدرو و سازمان آموزش فنی حرفه ای نیز با هدف ارتقای سطح آموزش معادن از شش ماهه نخست امسال آغاز شده و در نیمه دوم سال نیز گسترش می یابد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه کشورهای همسایه برای انجام فعالیت های عمرانی به سیمان نیاز دارند، تصریح کرد: ایران می تواند با همکاری شرکت اف ال اسمیت، در زمینه تامین سیمان کشورهای منطقه اقدام کند.
وی افزود: مصرف سیمان در ایران و کشورهای منطقه طی 5 تا 10 سال آینده به دلیل ارتقای کیفیت در ساخت و سازها (منازل مسکونی و زیرساخت ها)، افزایش خواهد یافت و همکاری میان اف ال اسمیت و ایمیدرو می تواند به همکاری های گسترده بینجامد.
کرباسیان خاطرنشان کرد: مذاکرات موفق صورت گرفته بین ایران و کشورهای 5+1 که انشاءالله به رفع تحریم های ظالمانه منجر خواهد شد، می تواند موجب ارتقای همکاری ها بین ایران شرکت های معتبر اروپایی با رعایت مصالح ملت شود.
وی ادامه داد: شرکت اف ال اسمیت به توانمندی در صنعت سیمان در ایران شناخته می شود در حالی که در جهان به عنوان یک شرکت معتبر در حوزه صنایع معدنی همچون مس، آلومینیوم و غیره مطرح است. بنابراین ایمیدرو آمادگی همکاری با این شرکت در بخش معدن از جمله حوزه های استخراج و فرآوری زغال سنگ، مس، آلومینیوم و سایر اقلام غیر فلزی نظیر نیکل، کرومیت و عناصر نادر خاکی است. افزون بر این، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران وابسته به ایمیدرو آماده همکاری با شرکت اف ال اسمیت است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو بیان داشت: سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) متشکل از 10 کشور منطقه است و در صورت همکاری شرکت اف ال اسمیت، امکان همکاری با کشورهای مزبور فراهم خواهد شد.
آغاز دور جدید همکاری
در این جلسه، توماس شولز (Thomas Schulz)، رئیس هیات عامل شرکت اف ال اسمیت نیز با بیان اینکه دوره جدیدی در روابط ایران و شرکت اف ال اسمیت آغاز شده، گفت: فعالیت های تجاری با ایران و کشورهای همسایه در راه است و با همکاری یکدیگر، می توان ایران را به عنوان مرکز تولید و توزیع سیمان به کشورهای منطقه در نظر گرفت.
وی ادامه داد: برای پیشبرد امور، دفتر رسمی اف ال اسمیت در ایران بازگشایی خواهد شد و ما برای یک دوره طولانی همکاری با دانشگاه ها آماده خواهیم شد.
مرتضی هاشم پور، مدیر عامل شرکت احداث صنعت هم در این مراسم گفت: شرکت اف ال اسمیت به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های اروپایی فعال در حوزه صنعت سیمان و معدن، بیش از 100 سال در ایران در زمینه خدمات فنی و مهندسی فعالیت دارد و در تفاهم نامه ای که با شرکت احداث صنعت انعقاد شد، انجام آموزش های فنی و تخصصی از جمله مفاد این تفاهم نامه ذکر شده و ما درصدد انتقال تکنولوژی روز صنعت سیمان و معدن و افزایش توان ساخت داخل در ایران هستیم. همکاری کارخانه های ایرانی که تحت لیسانس شرکت اف ال اسمیت هستند، با این شرکت بیشتر خواهد شد.
وی ادامه داد: این تفاهم نامه در 7 بند تنظیم شده و شرکت احداث صنعت به عنوان یکی از شرکت های تابعه ایمیدرو کار را به عهده خواهد گرفت. برگزاری همایش و نمایشگاه، از دیگر زمینه های همکاری است.

به گفته هاشم پور، با امضای تفاهم نامه، کارگروه فنی مهندسی برای اجرایی شدن آن تشکیل می شود.
بنا به این گزارش، شرکت اف ال اسمیت متشکل از کشورهای دانمارک، آلمان و انگلیس است که در سال 1882 تاسیس شد و اکنون 15 هزار نیروی کار دارد و بیشتر در حوزه های سیمان، زغال سنگ، مس، طلا و سنگ آهن خدمات رسانی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید