95215

نوبخت:رویکرد دولت یکسان‌سازی نرخ‌ارز است

محمدباقر نوبخت امروز در حاشیه همایش روز روستا افزود: نرخ خرید تضمینی گندم درسال آینده هنوز نهایی نشده است و با وزارت جهاد کشاورزی تلاش می کنیم به زودی نهایی و به دولت ارائه شود که قطعاً افزایش خواهد داشت اما میزان افزایش مشخص نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تصریح کرد: نرخ خرید تضمینی گندم متناسب با شرایط اقتصادی و عوامل دیگر تعیین خواهد شد تا هم به موقع قابل تأمین باشد و هم در میان گندم کاران انگیزه و تحرک خوبی برای تولید ایجاد کند و هیئت وزیران منتظر جمع بندی نهایی است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه به بخش اقتصاد روستایی توجه جدی خواهیم داشت و باید اقتصاد کشاورزی و روستایی تقویت شود، افزود: در لایحه بودجه سال آینده هم که تا آذر ماه نهایی خواهد شد به اقتصاد روستایی و توسعه این مناطق توجه جدی خواهیم داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنین درباره افزایش اعتبارات طرح های آبیاری نوین و تحت فشار گفت: اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است اما میزان پرداخت ها به شرایط درآمدی دولت بستگی دارد و هنوز در شرایط تحریم قرار داریم هرچند مذاکرات پیشرفت خوبی داشته است و مجلس شورای اسلامی نیز همچنان در حال رسیدگی است.

وی افزود: همچنین درآمدهای نفتی کشور کاهش یافته است و هنوز با محدودیت فروش روبرو هستیم اما توسعه روش های نوین آبیاری در اولویت است و امسال بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار تعیین کردیم و متناسب با همه محدودیت ها، پرداخت خواهیم کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، سخنگوی دولت در ادامه تأکید کرد: رویکرد دولت یکسان سازی نرخ ارز است تا مانند همه کالاها یک قیمت داشته باشد اما باید شرایط آن هم فراهم شود. سیاست دولت در دو سال اخیر تک نرخی شدن ارز بوده است؛ اما باید بانک مرکزی بتواند همه تقاضاها را متناسب با آن قیمت تأمین کند که با توجه به ادامه شرایط تحریم و مشکلات انتقال ارز، این کار به تأمل بیشتری نیاز دارد.

وی افزود: کاهش درآمدهای نفتی هم ظرفیت عرضه ارز در اقتصاد ایران را کاهش داده است؛ اما دولت و بانک مرکزی رویکرد تعیین قیمت واقعی برای ارز را دارند تا همه تقاضاها در آن سطح قیمتی قابل تأمین باشد و این موضوع در اولویت دولت است.

دیدگاهتان را بنویسید