95080

سنگ آهن به دوران طلایی بازنمی گردد

دنیای معدن - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به طور تلویحی اعلام کرد: که دولت همچنان در قیمت گذاری سنگ آهن طبق نظر خود عمل می کند.

جعفر سرقینی درباره مداخله وزارت صنعت، معدن و تجارت در قیمت گذاری گندله، افزود: همواره دولت در بخش هایی از زنجیره مواد معدنی که تعادل وجود ندارد و عرضه و تقاضا مناسب نیست با توجه به رسالت خود ورود کرده تا انحصار در عرضه و افزایش قیمت به وجود نیاید.
وی درخصوص صنعت سنگ آهن، معتقد است: با توجه به افت شدید قیمت و افزایش تولید و عدم تمایل تولیدکنندگان سنگ آهن به صادرات این محصول به دلیل کاهش قیمت ها، در حال حاضر نسبت عرضه و تقاضا تا حدودی به تعادل رسیده است.
به گفته وی، بنابراین در بخش (سنگ آهن دانه بندی و کنسانتره آهن)قیمت گذاری وجود ندارد و قیمت ها براساس توافق بین تولیدکننده و مصرف کننده تعیین می شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که ورود دولت در قیمت گذاری سنگ آهن چه توجیهی دارد، گفت: محصولات سنگ آهن تابع قیمت گذاری نیست، اما در بخش هایی از زنجیره فولاد در حال حاضر با توجه به شرایط عرضه و تقاضا و تا به تعادل رسیدن وضعیت، قیمت گذاری ضروری است.
این مقام مسئول به افت شدید قیمت سنگ آهن اشاره کرد و افزود: این امر هشداری به واحدهای سنگ آهن است که باید با برنامه ریزی به سمت ایجاد ارزش افزوده حرکت کنند.
وی درباره دلایل وضع عوارض صادراتی سنگ آهن، اظهار داشت: در حال حاضر از صادرات سنگ آهن جلوگیری نمی شود، بلکه به علت افت قیمت های جهانی تولید کنندگان تمایل به صادرات ندارند.
سرقینی در پاسخ به این سوال که آیا شرایط حاکم بر صنعت سنگ آهن انگیزه کافی را در بخش خصوصی و برای سرمایه گذاران خارجی در جهت ورود به حوزه معادن به وجود خواهد آورد، افزود: سنگ آهن ماده اولیه فولاد و از صنایع مادر در جهان است و همیشه جاذبه سرمایه گذاری در آن وجود داشته و خواهد داشت. وی افزود: براین اساس سرمایه گذاران باید با شرایط فعلی اقدام به سرمایه گذاری کنند و به سمت تکنولوژی های برتر، مصرف انرژی کمتر، تولید بیشتر، کیفیت بالا گام بردارند.
وی به سنگ آهنی ها و سهامداران این شرکت ها، گفت: به نظر می رسد امکان برگشت دوران طلایی افزایش قیمت ها به شکل گذشته به این زودی ها وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید