94701

بی نیازی صنایع آلومینیوم سازی از واردات با بکارگیری فناوری کک نفتی

دنیای معدن - مجری طرح کک نفتی پژوهشگاه صنعت نفت گفت:حدود 400 هزارتن در سال آلومینیوم در کشور تولید می شود.

ایوک پور مجری طرح کک نفتی پژوهشگاه صنعت نفت، اظهار داشت: پژوهشگاه در کنار سازمان ایمیدرو در طرح های آتی به دنبال احداث نخستین واحد کک سازی اروند است.
وی تصریح کرد: برای این منظور اقدامات اولیه از جمله تخصیص زمین، مطالعات زیست محیطی و تخصیص خوراک صورت گرفته است به طوری که خوراک آن از پالایشگاه آبادان و قسمتی نیز از پالایشگاه اراک تأمین خواهد شد.
مجری طرح کک نفتی پژوهشگاه صنعت نفت تأکید کرد: در آینده نزدیک شاهد تولید کک نفتی مورد نیاز صنایع آلومینیوم سازی در کشور خواهیم بود چرا که توسعه این دانش و ساخت پایلوت آن در مرحله تکمیلی است به طوری که کک نفتی برای صنایع آلومینیوم، فولاد و به عنوان سوخت در سایر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.
وی یادآورشد: به ازای هر تن آلومینیوم حدود 450 کیلوگرم کک نفتی کلسینه به عنوان آنوت مورد استفاده قرار می گیرد از آنجا که تولید آلومینیوم کشور در حال حاضر چیزی حدود 400 هزار تن در سال است که حدود 200 هزار تن در سال کک نفتی آنولیه مورد نیاز است.

ایوک پور خاطرنشان کرد: بر اساس افق 1404 ظرفیت تولید به 1.5 میلیون تن در سال خواهد رسید که متناسب با آن بیش از 600 هزار تن در سال کک نفتی آنولیه نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید