93676

دنیای معدن گزارش می دهد:

مبارزه با خام فروشی با تدوین برنامه‌ای بلند مدت

دنیای معدن -رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود بر توسعه بخش معدن و مبارزه با خام فروشی تاکید داشته‌اند. این در حالی است که دولت یازدهم نیز تلاش خود را در جلوگیری از خام فروشی متمرکز کرده تا بتواند زنجیره ارزش در بخش معدن را تکمیل کند.

صبا نمایشی- بدون شک یکی از گام‌های اساسی برای مبارزه با خام فروشی ایجاد واحدهای فرآوری و ارائه تسهیلات لازم به فعالان این بخش است. سرمایه‌گذاری را می‌توان فاکتور اصلی برای توسعه فرآوری مواد معدنی و تکمیل زنجیره ارزش دانست. حال با توافق صورت گرفته میان ایران و 1+5 ، سرمایه‌گذارانی که در سال‌های گذشته به دنبال ورود به ایران و فعالیت در بخش معدن بودند به کشور آمده و برای همکاری در اجرای طرح‌های معدنی و صنایع معدنی اظهار تمایل کرده‌اند.

هرچند سرمایه‌گذاری برای تکمیل زنجیره ارزش جزء ارکان اساسی محسوب می‌شود اما نکته‌ دور مانده از چشم فعالان بخش معدن، تدوین استراتژی بخش معدن و برنامه‌‌ریزی بلند مدت در تکمیل زنجیره ارزش است.

جلوگیری از خام فروشی منجر به توسعه بخش معدن و تقویت صنعت کشور از جمله صنعت فولاد کشور خواهد شد اما این موضوع نباید تنها در حد یک شعار و یا وضع عوارض‌های مختلف باشد. تدوین استراتژی بخش معدن برنامه ‌ای بلند مدت با هدفی مشخص را پیش روی فعالان بخش معدن قرار می‌دهد. برنامه‌ریزی کلان در بخش معدن در نهایت منجر به کاهش خام فروشی و افزایش فرآوری مواد معدنی خواهد.

دست‌یابی به توسعه در بخش معدن نیازمند زیر ساخت‌های لازم است. در صورت ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای تکمیل زنجیره ارزش به دنبال آن شاهد اشتغال‌زایی در کشور خواهیم بود. در این زمینه با توجه به سفارشات مقام معظم رهبری دولت و فعالان بخش خصوصی می‌توانند برای ایجاد زیر ساخت‌های لازم از سرمایه‌های منتظر در آن سوی مرزها نیز استفاده کنند. در کنار این موضوع همکاری و تعامل بخش معدن با دانشگاه نیز می تواند به تدوین استراتژی و برنامه بلند بخش معدن کمک کند. در چنین فضایی است که تشکل‌ها و انجمن‌های معدنی پررنگ تر از گذشته می‌شوند. آنها می‌توانند با ایجاد ارتباط میان فعالان معدنی و دانشگاه‌ها برخی از مشکلات موجود در بخش معدن را از مسیر پیش روی خود بردارند.

در واقع مبارزه با خام فروشی شامل مراحل مختلفی همچون برنامه‌ریزی، ایجاد زیرساخت‌های لازم، جذب سرمایه گذار و حمایت از فعالان بخش معدن می‌شود،که در این میان برنامه ‌ریزی نقش مهمی را به دوش دارد. تکمیل زنجیره ارزش حضور ایران را در بازارهای جهانی را تغییر خواهد داد و به دنبال آن بخش معدن و صنایع معدنی منجر به ارز آوری برای کشور خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید