92647

بخش خصوصی برای بقاء نیازمند اطلاعات روز است

استفاده دولت از کمک های مادی و معنوی بخش خصوصی در فعالیت‌های معدنی

دنیای معدن -مبارزه با خام فروشی می‌تواند گامی موثر در تکمیل زنجیره ارزش باشد، اما پیش از آن باید تجهیزات مورد نیاز برای فرآوری محصولات معدنی در اختیار فعالان معدنی به ویژه فعالان بخش خصوصی قرار بگیرد.

صبا نمایشی- حال موضوع دیگر در این میان پرداخت به موقع در خرید و فروش‌های داخلی است در صورتی که بخش خصوصی بتواند پول خود را به موقع دریافت کند بدون شک امکان ایجاد تجهیزات فرآوری برای آنها نیز فراهم خواهد شد و این زمینه ای برای توسعه بخش معدن است. در کنار تمامی این موارد فعالیت بخش خصوصی در حوزه معدن منجر به دلگرمی سرمایه گذاران خارجی شده و تمایل آنها برای حضور در بخش معدن ایران را افزایش می‌دهد.

مدیرامور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران درباره این موضوع در گفتگو با خبرنگار دنیا معدن اظهار کرد: باید نگاه به صادرات سنگ آهن نگاه ارز آوری باشد تا بتوانیم با درآمد حاصل از آن تجهیزات لازم برای معادن را خریداری کنیم. در واقع با این نگاه می‌توان تجهیزات لازم برای فرآوری را در کشور ایجاد کرده و به دنبال آن شاهد تکمیل زنجیره تولید باشیم.

کیوان جعفری طهرانی گفت: در صورتی که شاهد مازاد تولید نسبت به نیاز داخلی باشیم نباید بازارهای بین‌المللی را از دست دهیم. در حال حاضر اگر سنگ آهن به بازارهای خارجی صادر می‌شود دلیل اصای آن عدم جذب کارخانه های داخلی است.

وی تصریح کرد: امروز بر ورود بخش خصوصی در زمینه های مختلف تاکید می‌شود، اما تا زمانی که این موضوع به طور کامل اجرایی شود، دولت می‌تواند از ظرفیت‌های مادی و معنوی بخش خصوصی استفاده کند.

به گفته وی، بخش خصوصی برای حفظ بقا خود نیازمند جمع آوری اطلاعات روز است. در نتیجه این اطلاعات به کمک بخش دولتی می‌آید و همکاری بخش خصوصی و دولتی را افزایش می‌دهد.

امروز شاهد رفت و آمد هیات‌های اقتصادی و سیاسی از کشورهای مختلف به ایران هستیم. با توجه به وجود ظرفیت‌های فراوان معدنی، با ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌توان بخشی از سرمایه‌گذاران مایل به فعالیت در ایران را به سمت بخش معدن سوق دهیم. اما باید به این نکته توجه داشت سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر تمایل به حضور در بخشی را دارند که بخش خصوصی در آن فعالیت‌ کرده وتوانسته به نتایج خوبی دست پیدا کند.

مدیرامور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در باره این موضوع نیز اظهار کرد: سرمایه‌گذاران خارجی زمانی به یک حوزه ورود پیدا می‌کنند که به غیر از دولت بخش خصوصی نیز در آن حوزه فعالیت کند. در واقع حضور بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف به ویژه بخش معدن می‌تواند دلگرمی برای سرمایه گذاران خارجی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید