92527

کاهش تصدی گری دولتی و افزایش اختیارات خانه معدن از اهداف وزارت صنعت است

دنیای معدن - مدیرکل امور استان های خانه معدن ایران گفت: کاهش تصدی گری دولتی و افزایش اختیارات خانه معدن از اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تعالی فعالیت های معدنی در کشور است.

به گزارش دنیای معدن، یوسف حامدی پیش از ظهر امروز در مراسم راه اندازی تشکیلات خانه معدن گیلان با تاکید بر برون سپاری فعالیت ها و تقویت بخش خصوصی در راستای کاهش تصدی گری دولت اظهار کرد: تقویت فعالیت های معدنی و صنایع معدنی از طریق نهادی برخاسته از بطن فعالان حوزه معدن حائز اهمیت است.

وی حضور مسئولان تشکل خانه معدن در مجامع و محافل تصمیم گیری در ارتقای جایگاه آن در سطح ملی و بین المللی را مهم عنوان کرد و افزود: پیگیری مشکلات اساسی معدن کاران از رویکردهای خانه معدن ایران است.

حامدی با اشاره به اینکه خانه معدن ایران صدای معادن و صنایع معدنی کشور است، بیان کرد: با تفویض اختیارات از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت و پیگیری های خانه معدن ایران در نحوه محاسبه حقوق دولتی در فعالیت های معدنی نسبت به سال گذشته افزایشی نداشتیم.

مدیرکل امور استان های خانه معدن ایران، از کاهش یک چهارم محاسبه حقوق دولتی در بخش سنگ آهن نسبت به سال گذشته در کشور خبر داد.

به گفته این مسئول، تاکنون 22 خانه معدن در استان های مختلف تشکیل شده و بیست و سومین خانه معدن در گیلان راه اندازی شده است.

وی به وجود ظرفیت های معدنی در گیلان اشاره کرد و گفت: امیدواریم با راه اندازی خانه معدن، شاهد فعالیت های مثبت و سازنده ای در گیلان باشیم.

حامدی با بیان اینکه خانه معدن بازوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ساماندهی و بهینه سازی معادن و صنایع معدنی کشور است، خاطرنشان کرد: کاهش تصدی گری دولتی و افزایش اختیارات خانه معدن از اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تعالی فعالیت های معدنی در کشور است.

مدیرکل امور استان های خانه معدن ایران بر همکاری این خانه به منظور چاره اندیشی و تدبیر در ساماندهی و بهینه سازی معادن و صنایع معدنی در کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد و یادآور شد: ارتقای سطح علمی و فناوری در تولید مواد معدنی، افزایش بهره وری در معادن و فرآوری و صنایع معدنی، ایجاد کارخانه های فرآوری و صنایع معدنی و ایجاد کارخانه های فرآوری و صنایع معدنی از وظایف خانه معدن ایران است.

وی خواستار ایجاد زمینه های لازم برای حضور در بازارهای جهانی توسط صنایع معدنی ایران شد و اظهار کرد: راه اندازی صندوق حمایتی غیردولتی توسط بخش خصوصی و فعالان بخش معدنی کشور و همچنین ضمانت صادرات مواد معدنی، همکاری با دولت در تهیه و تدوین لوایح قانونی و مقررات مربوط به معادن و مواد معدنی، پشتیبانی از حقوق و منافع اعضا در مقابل مراجع داخلی و خارجی، همکاری در برطرف کردن مشکلات جامعه معدنی کشور و پیگیری ویژه در امور صنفی فعالان عرصه معدنی کشور از مهم ترین اهداف و وظایف خانه معدن ایران است.

حامدی از تشکیل 18 کمیته تخصصی در خانه معدن ایران خبر داد و افزود: تشکیل کمیته های اکتشاف، ماشین آلات، زغال سنگ، سرب و روی، حفاری، محیط زیست، شن و ماسه، صادرات، بانوان و ... از جمله اقدامات خانه معدن ایران است.

مدیرکل امور استان های خانه معدن ایران با اشاره به تشکیل نمایندگی خانه معدن ایران در تمام استان ها تا پایان امسال، اظهار داشت: عضویت در شورای عالی معادن به عنوان بزرگ ترین تشکل تخصصی معدن، عضویت در شورای حل اختلاف ماده مکرر 24 قانون معادن کشور، عضویت در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، حضور در کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و عضویت در کمیته جهانی معدن از دیگر اقدامات ارزشمند خانه مذکور است.

وی پیگیری در تایید میزان مالیات و پرداخت حقوق دولتی متعلق به بهره برداران معدنی را از اختیارات خانه معدن ایران برشمرد و تصریح کرد: دولت جایگاه خانه معدن را قانونی و منسجم می داند و شورای سه نفری متشکل از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و سازمان نظام مهندسی معدن و خانه معدن برای پیگیری امور در استان ها تشکیل شده است.

به گزارش فارس، در مراسم مذکور با برگزاری انتخابات هیئت رئیسه خانه معدن گیلان، فرزاد اسدی، محمد ابراهیمی تبار، محمد جوادی، محمد محمدی، سعید مقاری، منصور قدمی و ساعد رضایی پور به عنوان اعضای اصلی هیئت رئیسه و نبی شهبازی و ابوالفضل پرستار به عنوان اعضای علی البدل و همچنین عباس فیضی و محرم علی عاشوری به عنوان بازرسان اصلی و علی البدل خانه معدن گیلان برای مدت سه سال انتخاب شدند.

دیدگاهتان را بنویسید