92526

بهره برداری 10 میلیون و 800 هزار تن مواد معدنی در گیلان

دنیای معدن - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از بهره برداری 10 میلیون و 800 هزار تن مواد معدنی سال گذشته در این استان خبر داد.

علی منتظری ظهر امروز در مراسم راه اندازی تشکیلات خانه معدن گیلان اظهار کرد: تشکیل خانه معدن راهکاری قانونی و توانمند در احقاق حقوق معدن کاران، فعلان و بهره برداران معدنی در استان است.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیمی و همچنین رعایت موازین حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، فعالیت های معدنی در گیلان با محدودیت های بسیار بیشتری نسبت به دیگر استان ها مواجه است.

منتظری بالا بودن هزینه های معدن کاری را یکی از مشکلات در گیلان خواند و بیان کرد: وجود شرایط آب و هوایی ویژه و زندگی توأم با طبیعت در استان، انجام فعالیت های معدنی و الزام در حفظ و صیانت از طبیعت، وجود معارضان محلی و بروز برخی اختلاف ها بین بهره برداران و شوراهای روستاها و دهیاری ها از جمله مشکلات فعالان و بهره برداران معدنی در گیلان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه بیشترین فعالیت های معدنی استان در حوزه معادن با کاربرد مصرف در مصالح ساختمانی شن و ماسه، گروه کانی های رسی میکا و خاک های صنعتی است، تصریح کرد: سال گذشته فعالیت های معدنی در گیلان به همت فعالان و بهره برداران معدنی رشد خوبی داشته است.

وی از بهره برداری 10 میلیون و 800 هزار تن مواد معدنی سال گذشته در گیلان خبر داد و گفت: سال 93 میزان دریافتی حقوق دولتی از محل فعالیت های معدنی نسبت به سال ماقبل آن در استان دو برابر افزایش داشته است.

منتظری با تاکید بر همکاری با خانه معدن ایران در تامین ماشین آلات معدنی از طریق منطقه آزاد انزلی، خاطرنشان کرد: با توجه به معافیت های گمرکی واردات ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز معدن کاران با نصف قیمت نسبت به واردات از طریق دیگر مبادی ورود کالا، در نظر داریم برای این امر مهم اقدام های لازم از طریق منطقه آزاد انزلی را انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید