92271

معادن

سهم ایران از معادن جهان یک درصد است

دنیای معدن - از نظر تنوع معدنی و میزان ذخایر ، فقط یک درصد سهم معدنی به ایران تعلق دارد.

به گزارش دنیای معدن، محمدرضا مرتضوی - رئیس شورای مرکزی خانه های صنعت و معدن کشور گفت : از نظر تنوع معدنی و میزان ذخایر ، فقط یک درصد سهم معدنی به ایران تعلق دارد.

مرتضوی افزود: معدن مانند تجارت نیست که امروز کالایی را بخرید و فردا بتوانید بفروشید، بلکه باید پهنه وسیعی را اکتشاف کنید و سرمایه گذاری کنید و نیاز دارید در محیطی کار کنید که سرمایه گذاری بزرگی می طلب د.

وی اظهار داشت : به جز تعداد معدودی که به اندازه انگشتان دست می شوند، کسی در ایران وجود نداشته باشد که توانایی چنین کاری را داشته باشد و به همین جهت باید از شرکت های بین المللی دعوت کنیم تا سرمایه گذاری کنند.

مرتضوی با تاکید بر اینکه باید دید ارزش افزوده در کدام بخش از معدن وجود دارد، گفت: زمانی سود و ارزش افزوده در بهره برداری از معدن است و یک وقت دیگر قرار دادن کارخانه های فراوری دارای سود است، همچنین عدم نقل و انتقال نخاله است. اکثر کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده اند که علاوه بر اکتشاف و برداشت باید صنایع وابسته به معدن را در کنار فعالیت های خود داشته باشند.

رییس شورای مرکزی خانه های صنعت و معدن کشور تصریح کرد: هیچ کدام از فعالیت های معدنی در جهان با وام های بانکی 27 درصد امکان فعالیت ندارد و وقتی می خواهیم سهم خودمان را از یک درصد در جهان به پنج درصد برسانیم نیاز به زیر ساخت های زیادی وجود دارد و به همین جهت رهبری در دیدار با هییت دولت به این موضوع اشاره کردند.

ایران جزو پنج کشور جهان از لحاظ تنوع مواد معدنی است

رئیس خانه اقتصاد ایران با اشاره به تنوع مواد معدنی در کشور گفت : در ایران 64 نوع ماده معدنی وجود دارد و فقط پنج کشور در جهان از این تنوع برخوردار هستند که ما هم جزو این پنج کشور هستیم.

ابراهیم جمیلی در مصاحبه با رادیو گفتگو افزود :بیش از 57 میلیارد تن ماده معدنی اکتشاف شده قطعی داریم که زیاد است و در حال حاضر وقتی هیئت های خارجی به ایران می آیند، اظهار علاقه مندی می کنند که در بخش معدن سرمایه گذاری م ی کنند.

وی گفت : دولت باید اکتشاف را به عهده بگیرد و در دنیا نیز دولت ها چنین اقداماتی را انجام می دهند و بخش خصوصی کمتر این کار را انجام می دهد.جمیلی اظهار داشت : رهبر معظم انقلاب نیز همین هفته درباره معدن اظهار نظر کردند و فرمودند، معدن می تواند بجای نفت ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: متوسط اکتشاف در کشور 20 متر است در حالی که در جهان 120 متر است و ما یک پنجم جهان اکتشاف انجام داده ایم.

رئیس خانه اقتصاد ایران به قانون معدن اشاره کرد و گفت : قانون معدن با وج ود اینکه نقاط ضعفی دارد، قانون خوبی است. ما هم به معدن و هم به صنایع معدنی نیاز داریم تا خام فروشی صورت نگیرد. در حال حاضر 2.7 میلیارد تن سنگ آهن داریم که البته باید ببینیم در کجای کشور قرار دارد و برای فرآوری آن چه اقداماتی صورت گرفته است و یا برای اکتشاف چه کرده ایم؟

وی تاکید کرد: دولت باید اکتشاف را به عهده بگیرد و در دنیا نیز دولت ها چنین اقداماتی را انجام می دهند و بخش خصوصی کمتر این کار را انجام می دهد. متاسفانه برخی پروانه اکتشاف گرفته اند اما در عمل هیچ کاری نمی کنند و ما شاهد دلالی پروانه ها در بخش معدن هستیم در حالی که در بخش فرآوری که جلوی خام فروشی را می گیرد، از کمترین حمایت برخوردار است.

رئیس خانه اقتصاد ایران با تاکید بر این اینکه باید م عادن ما فعال باشد، گفت: در سال گذشته به علت کاهش قیمت نفت، دولت برای به دست آوردن منابع بیشتر، عوارض جدیدی را در بخش معدن اعمال کرد. زمانی که سنگ آهن قیمت خوبی داشت و می توانستیم آن را استخراج و صادر کنیم، کاری کردند که جلوی این موضوع گرفته شد بدون اینکه برنامه ای برای بهره وری داشته باشیم.

جمیلی اضافه کرد: برای فعال بودن معادن نیاز به حمایت است و حمایت هم به این نیست که پول یا وام بدهند. وقتی فرد محلی شکایت می کند، اولین کاری که می کنند بستن معدن است یا وقتی بحث محیط زیست مطرح می شود، معدن را تعطیل می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید