92269

یکی از مهمترین ماشین آلات معدنی در کشور ساخته شد

دنیای معدن - دو نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود موفق به ثبت اختراع یکی از مهمترین ماشین آلات معدنی در بخش اکتشاف شدند.

به گزارش دنیای معدن، محمد اختری، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکانیک گرایش ساخت و تولید و همکارش ابوالفضل فاتح، دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود توانستند دستگاه اکتشاف حفاری هیدرولیک با توان حفاری تا عمق 600 متر را طراحی و به بهره برداری برسانند.

اختری در مورد ویژگی های این دستگاه اظهار کرد: این دستگاه مراحل آزمایشی خود را در چند معدن ایران طی کرده و در معادنی چون گل گهر سیرجان و معدن تخت مینودشت نیز عملیات مغزه گیری را انجام داده است .

وی افزود: عملیات مختلفی که برای حفر یک سوراخ استوانه ای در معادن انجام می گیرد، موسوم به گمانه زنی است که امتداد گمانه ها عموما قائم بوده و طول آن از چند سانتی متر تا چند کیلومتر تغییر می کند .

وی تصریح کرد: برای ساخت این پروژه زمانی حدود هشت ماه طی شد و اکنون می توانیم طی دو ماه یکی از این دستگاه ها را به معدنکاران عرضه کنیم.

این دانشجوی کارشناسی ارشد با تشکر از حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در به سرانجام رساندن این پروژه اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور اکنون دچار تحریم است و به منظور تامین ماشین آلات حفاری معدنی نیازمند واردات است و برای ورود هر یک از این دستگاه ها حداقل باید بیش از یک میلیارد ریال هزینه شود، این اختراع می تواند گام مهمی در عدم وابستگی به کشورهای خارجی صاحب این تکنولوژی ها باشد و امید است با حمایت مسئولان در طول سال، سه تا چهار دستگاه حفاری اکتشافی تمام هیدرولیک به دست متقاضیان و صنعتگران ایرانی برسانیم و عملا کشور ما به صادرکننده این نوع دستگاه ها تبدیل شود.

وی، هزینه ساخت هر دستگاه از این نوع را حدودا چهار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: این هزینه 50 درصد پایین تر از قیمت انواع وارداتی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید