92251

ایران جزو پنج کشور جهان از لحاظ تنوع مواد معدنی است

دنیای معدن - رئیس خانه اقتصاد ایران با اشاره به تنوع مواد معدنی در کشور گفت : در ایران 64 نوع ماده معدنی وجود دارد و فقط پنج کشور در جهان از این تنوع برخوردار هستند که ما هم جزو این پنج کشور هستیم.

ابراهیم جمیلی در مصاحبه با رادیو گفتگو افزود :بیش از 57 میلیارد تن ماده معدنی اکتشاف شده قطعی داریم که زیاد است و در حال حاضر وقتی هیئت های خارجی به ایران می آیند، اظهار علاقه مندی می کنند که در بخش معدن سرمایه گذاری می کنند.وی گفت : دولت باید اکتشاف را به عهده بگیرد و در دنیا نیز دولت ها چنین اقداماتی را انجام می دهند و بخش خصوصی کمتر این کار را انجام می دهد.جمیلی اظهار داشت : رهبر معظم انقلاب نیز همین هفته درباره معدن اظهار نظر کردند و فرمودند، معدن می تواند بجای نفت ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد.وی افزود: متوسط اکتشاف در کشور 20 متر است در حالی که در جهان 120 متر است و ما یک پنجم جهان اکتشاف انجام داده ایم.رئیس خانه اقتصاد ایران به قانون معدن اشاره کرد و گفت : قانون معدن با وجود اینکه نقاط ضعفی دارد، قانون خوبی است. ما هم به معدن و هم به صنایع معدنی نیاز داریم تا خام فروشی صورت نگیرد. در حال حاضر 2.7 میلیارد تن سنگ آهن داریم که البته باید ببینیم در کجای کشور قرار دارد و برای فرآوری آن چه اقداماتی صورت گرفته است و یا برای اکتشاف چه کرده ایم؟.
وی تاکید کرد: دولت باید اکتشاف را به عهده بگیرد و در دنیا نیز دولت ها چنین اقداماتی را انجام می دهند و بخش خصوصی کمتر این کار را انجام می دهد. متاسفانه برخی پروانه اکتشاف گرفته اند اما در عمل هیچ کاری نمی کنند و ما شاهد دلالی پروانه ها در بخش معدن هستیم در حالی که در بخش فرآوری که جلوی خام فروشی را می گیرد، از کمترین حمایت برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید