92141

نقش توسعه و تکمیل اکتشافات بر صنایع معدنی

دنیای معدن - اکتشاف مواد معدنی نقش بسیار مهمی در سرمایه گذاری های کلان بخش معدن و صنایع معدنی دارد در نتیجه لازم است با استفاده از تجربه های فراوانی که دیگران در این باره کسب کردند، تحولی بزرگ در این زمینه به دست آید.

در سال 80 با تشکیل ایمیدرو و همکاری آن با سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور باعث شد اعتبارات بیشتری به امر اکتشاف مواد معدنی اختصاص یابد که این مسئله باعث گسترده تر شدن فعالیت سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی شد چراکه قبل از آن به دلیل بالا بودن ریسک اکتشافات، بخش خصوصی تمایل کافی برای پذیرش این ریسک را نداشت.

با توجه به اینکه ریسک حوزه اکتشاف بالا است صندوق بیمه هم حمایت چندانی ازاین بخش نمی کند و بودجه کمی در اختیار بخش اکتشاف قرار می گیرد به همین دلیل بسیاری از افراد برای اینکه دست به اکتشاف در منطقه جدیدی بزنند نگرانی های فراوانی دارند زیرا از یک سو مشکل نقدینگی وجود دارد و از سوی دیگر نبود حمایت از این بخش رغبت سرمایه گذاران را کاهش می دهد.از طرف دیگر مواردی مانند دریافت حقوق دولتی از معدنکاران و سرمایه گذاری مشکلاتی فراوانی را در سال های اخیر برای بیشتر معادن و حتی صنایع معدنی به وجود آورده است. باید این مسئله را مدنظر قرار داد که در ایران از نظر فنی گروه های توانمندی در حوزه اکتشافات معدنی وجود دارند که با قابلیت های فنی می توانند موفقیت های خوبی کسب کنند اما به علت کمبود سرمایه این امکان کمتر فراهم می شود.البته برنامه های اکتشافی به ویژه پهنه بندی ها دست واسطه ها را کوتاه کرده است.

به همین دلیل درحال حاضر در هر استان پهنه بندی مشخصی وجود دارد این پهنه های اکتشافی به افرادی تعلق می گیرد که از نظر مالی و فنی شرایط مناسبی داشته باشند ولی نباید از چارچوب های مشخص خارج شود. ایران برای اینکه بتواند درحوزه استخراج و فزایش تولید محصولات معدنی و مواد معدنی موفقیت های کسب کند باید در گام نخست مشکلات حوزه اکتشاف را برطرف کنند و با سرمایه گذاری های لازم و حمایت های دولت رغبت را برای سرمایه گذاری این حوزه افزایش دهند چراکه با توجه به ریسک بالایی که درحوزه اکتشاف وجود دارد باید میزان رغبت در این بخش افزایش یابد تا سرمایه گذاران دراین بخش ورود پیدا کرده و در نتیجه اکتشافات از حالت محلی خارج شده و به صورت پروژه های مدونی درآید.

بهزاد نظیری - کارشناس ارشد مطالعات معدنی

دیدگاهتان را بنویسید