92140

سرمایه گذاری در صنعت مس بدون حمایت دولت ممکن نیست

دنیای معدن - سرمایه گذاری در حوزه معادن مس و صنایع معدنی بزرگ، بدون حمایت ویژه دولت امکانپذیر نیست.

به گزارش دنیای معدن، مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب گفت: باید بپذیریم حوزه معادن بزرگ و صنایع معدنی سرمایه زیادی می خواهد و سرمایه گذاری در حوزه معادن مس، سنگ آهن، زغال سنگ و صنایع معدنی بزرگ، بدون حمایت ویژه دولت امکانپذیر نیست.

رییس هیات عامل ایمیدرو، افزود: باید زمینه هایی را فراهم و روش هایی را پیش بینی کنیم که بتوانیم سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور را ترغیب کنیم تا پول شان را به داخل کشور بیاورند و در حوزه های مختلف ازجمله نفت، گاز، پتروشیمی، معدن، صنایع مختلف و حتی کشاورزی سرمایه گذاری کنند.

کرباسیان تصریح کرد: حوزه معدن و صنایع معدنی هم اکنون ظرفیت بالایی دارد و نزدیک به 70 ماده معدنی در ایران شناسایی شده؛ به طوری که ظرفیت ذخایر معدنی کشور که تا امروز کشف و تایید شده، بالای 57 میلیارد تن بوده و کار اکتشاف حدود 7 درصد آنها نهایی شده است.

وی ادامه داد: البته در این 7 درصد هم از نظر فناوری اکتشاف معدن هنوز عقب ماندگی داریم، بنابراین اگر یک کار دقیق انجام شود، این عدد 57 میلیارد تن به طور حتم به 2 برابر افزایش پیدا می کند.کشور ما گاز، ظرفیت های زیرساختی از نظر نیروی انسانی تحصیلکرده و متخصص و ظرفیت های استراتژیک به میزان کافی دارد. اینها امتیازاتی است که هر سرمایه گذار علاقه مندی برای سرمایه گذاری نشان می دهد.

رییس هیات عامل ایمیدرو، خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر و بعد از توافق با گروه 1 + 5، نوع کشورهایی که با ما مذاکره می کنند و پیشنهاداتی که می دهند، بیشتر اهمیت دارد. برای مثال، کشورهایی که با ما کمتر در ارتباط بودند، مثل شرکت های انگلیسی و استرالیایی و گاهی شرکت های چند ملیتی بزرگ اروپایی که شرکت های بزرگی در حوزه کانادا دارند، به اضافه کشورهای دیگر که قبلا بودند مثل آلمان و ایتالیا که مذاکره می کردند، مذاکرات شان جدی تر و بیشتر شده است. ولی باید بپذیریم تا تحریم ها به طور کامل برطرف نشده و جابه جایی مسائل مالی و پولی تسهیل نشود، عملیاتی شدن آنها به طور تقریبی ممکن نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کارخانه کنسانتره مس با ظرفیت حدود 150 هزار تن در همین چند روز آینده در کرمان افتتاح می شود. این ها نشان می دهد که ما داریم از خام فروشی جدا می شویم. بدیهی است که چرخه های بعدی نیاز به سرمایه گذاری دارد. این باور کلی وجود دارد، ولی یک نکته را همیشه در نظر داشته باشید که قطع خام فروشی به معنای صفر درصد، هیچ گاه اتفاق نمی افتد.

کرباسیان تصریح کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی و اینکه معدن را هم جزو یکی از محورهای اصلی قرار داده اند و خوشبختانه دولت نیز روی این بخش تاکید دارد، فکر می کنیم چند نکته باید در برنامه ششم توسعه دیده شود.

وی ادامه داد: یکی اینکه بپذیریم در برنامه ششم توسعه یک دفعه باید تصمیمات جدی و جهشی در حوزه معدن از نظر مقرراتی و بوروکراسی داشته باشیم. اگر بخواهیم در همه حوزه ها با یکدیگر حرکت کنیم، به آن رشد مطلوب نمی رسیم. ما باید به چند موضوع توجه ویژه داشته باشیم و قبول کنیم که در طول 5 سال برنامه قدری اقتصاد را آزاد بگذاریم تا حرکت کند و چرخ آن از حالت رکود در بیاید. پیشنهاداتی در این زمینه داده ایم.نکته مهم در این حوزه، این است که بپذیریم حوزه معادن بزرگ و صنایع معدنی سرمایه زیادی می خواهد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: باید در حوزه معدن به ظرفیت های جدید کشور برسیم. خوشبختانه ایمیدرو در حوزه اکتشاف کارهایی را به طور جدی شروع کرده استو بیش از 200 هزار کیلومترمربع کار اکتشافی داشته ایم. باید بتوانیم زودتر به مواد معدنی جدید دسترسی پیدا کنیم تا این مواد معدنی، پیش زمینه صنایع معدنی شود.

کرباسیان گفت: هم اکنون نرخ رشد حدود یک درصد در معدن و 5 درصد در حوزه صنایع معدنی است. ولی با نرخ هایی که ما برای تولید صنایع معدنی و معدن پیش بینی کرده ایم، به طور قطع رشد بیشتری خواهیم داشت. هدفگذاری که وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته، رسیدن به نزدیک 3 درصد رشد در حوزه معدن و حدود 9 درصد رشد در حوزه صنایع معدنی است. این کار مشکلی است، ولی عملی است و ما می توانیم آن را محقق کنیم. در دنیا این رقم حدود 16 درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید