92009

آشفته بازار تولید سیمان و سنگ

دنیای معدن - واحدهای سنگ بری در اعتراض به نحوه محاسبه و اخذ مالیات بر ارزش افزوده سال گذشته تفاهمنامه ای امضا کردند تا کارخانجات سنگ بری به تعطیلی خود پایان دهند؛ به دنبال بی توجهی به این اعتراض هشت هزار نفر کارگر شاغل در واحدها بیکار شدند.

به گزارش دنیای معدن، ماجرای اعتراض کارخانجات سنگ بری کشور مجددا بر سر زبان ها افتاده و وارد فاز جدیدی شده است. سال گذشته اردیبهشت ماه بود که واحدهای سنگ بری در اعتراض به نحوه محاسبه و اخذ مالیات بر ارزش افزوده تفاهمنامه ای را با این سازمان امضا کردند تا این دعوا خاتمه یافته و کارخانجات سنگ بری به تعطیلی خود پایان دهند. اما گویا با نو شدن سال به دنبال بی توجهی سازمان امور مالیاتی کشور به اعتراض کارخانجات سنگ بری کشور به اخذ ارزش افزوده از این کارخانجات، کارخانجات سنگ بری استان اصفهان، ری، لرستان و نی ریز دوباره تعطیل شند که این امر موجب بیکاری 8000 کارگر شاغل در این واحدها شده است.

به گزارش دنیای معدن فعالان و صاحبان کارخانجات سنگبری در مورد علت مقرون به صرفه نبودن کار در این حوزه را عواملی چون افزایش قیمت بهای برق مصرفی، پلمب چاه های آب کارخانجات سنگبری و بویژه مشکلات مالیات بر ارزش افزوده سنگ می دانند. در این زمینه یکی از فعلان این بخش می گوید: با توجه به اینکه سنگبری فرآوری کالا نمی کند، چیزی به ماده اولیه نمی افزاید، بلکه یک تکه سنگ از کوه برمی دارد، برش می دهد و می فروشد، پس نباید عوارض شهرداری ها شامل این بخش بشود، اما دارائی برای شهرداری و آموزش و پرورش سینه سپر کرده و می گوید: شما 3 درصد عوارض را زیر فاکتور نوشته از مشتری دریافت کنید. پیش از این عباس تاجبخش مسؤل کمیته معدن اتاق بازرگانی اصفهان پیش از این به مشکلات ناشی از مالیات بر ارزش افزوده در بخش سنگ اشاره کرده و گفته بود: "مالیات بر ارزش افزوده در دراز مدت بسیاری از کارگاه های سنگ بری را به تعطیلی می کشاند.

23 تیر بود که سنگبری های اصفهان و 300 واحد سنگبری استان تهران در اعتراض به نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده، کارخانجات خود را تعطیل کردند. ایلنا در این باره می نویسد: محمد حجاری زاده رییس اتحادیه سنگبری های شهر ری با انتقاد شدید از ارزش افزوده ای که در مورد سنگ بری ها اعمال می شود، گفت: ارزش افزوده باید از کالای نهایی و از مصرف کننده نهایی گرفته شود در حالی که سنگ تزیینی ساختمان کالای نهایی نیست و نباید از این صنف مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود. وی با اشاره به جلساتی که صنف سنگبری در سراسر کشور در این مورد با وزیر اقتصاد داشته اند گفت: در این دیدار وزیر اقتصاد از توضیحات سنگبری ها قانع شد و به رییس اداره مالیات بر ارزش افزوده دستور داد که مالیات سنگبری ها به نوعی دریافت شود که بتوان در قالب آن ارزش افزوده را نیز تعریف کرد و هیچ فشاری بر سنگبری ها نیاید اما با وجود آنکه وزیر به این فرد دستور داده بود که مشکلات سنگبری ها را حل کند، اما با کمال تاسف وی خطاب به اعضای این صنف گفته است که کشور نیازی به سنگ و سنگبری ندارد و اگر ما نمی توانیم با این شرایط کار کنیم، بهتر است تعطیل کنیم.

رییس اتحادیه سنگبران شهرری نیز در این باره می گوید: تولید با شرایط فعلی هیچگونه صرفه اقتصادی ندارد و اگر قرار باشد از ما مالیات بر ارزش افزوده بگیرند، باید بیش از 70 درصد درآمدمان را بابت ارزش افزوده بدهیم. وی با اعلام اینکه در حال حاضر بازار فروش سنگ تزیینی ساختمان خراب است گفت: ساخت وساز نیست و سنگهایی که برش داده ایم در انبارها مانده و مشتری ندارد. به همین دلیل برای آنکه انبارهایمان را خالی کنیم، سنگ را به صورت قسطی و به صورت دو ساله می فروشیم در حالی که معلوم نیست دو سال دیگر وضعیت کشور چگونه باشد.

علاوه بر وضعیت بحرانی سنگبری ها، در ماه های اخیر، 6 کارخانه سیمان شامل کارخانجات سیمان اردبیل، سیمان تهران، سیمان ارومیه، سیمان مازندران، سیمان شرق و سیمان پیوند گلستان به دلیل کمبود نقدینگی و هزینه های بالای تولید کوره های خود را خاموش کرده و دیگر تولید ندارند{اینجا}. همچنین اواخر هفته قبل بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار سه ماهه عملکرد خود را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در اکثر کالاهای صنعتی رشد منفی به چشم می خورد و این در حالی است که رشد مثبت در کالاهای دیگر چندان چشمگیر نیست.

تصاویر زیر از تعطیلی واحدهای سنگ بری تهیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید