91857

رکود در بازار مسکن ادامه دارد

مقایسه تعداد معاملات انجام شده در کل کشور برای خرید و فروش مسکن، زمین و خانه کلنگی یا اجاره خانه نشان می دهد که در نیمه دوم سال قبل نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن معاملات کمتری به ثبت رسیده است که این امر حاکی از ادامه رکود در بازار مسکن است.

گزارش مرکز آمار از وضعیت قیمت فروش ساختمان های مسکونی، زمین، ساختمان کلنگی یا اجاره مسکن نشان می دهد که تهران گران ترین استان کشور است اما به ترتیب برای خرید و اجاره مسکن و خرید خانه کلنگی و زمین استان های کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری کمترین متوسط قیمت ها را دارند.

بر اساس گزارش مرکز آمار از اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در کشور طی نیمه دوم سال گذشته نشان می دهد که متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های ملکی در سطح کشور حدود یک میلیون و 500 هزار تومان بوده است که نسبت به دوره قبل 4.3 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 5.2 درصد افزایش داشته است.

همچنین تعداد معاملات فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در این مدت نسبت به شش ماهه اول سال گذشته 11 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 9 درصد افزایش داشته است.

مقایسه متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در میان استان های کشور نشان می دهد که بیشترین متوسط قیمت در استان تهران و بیش از سه میلیون و 500 هزار تومان وکمترین آن در استان کهگیلویه و بویر احمد و با قیمت نزدیک به 180 هزار تومان بوده است.

از سوی دیگر کمترین قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده در این دوره مربوط به استان کرمان با ارزش 9700 تومان و بیشترین میزان آن متعلق به استان تهران و با قیمت بیش از 24 میلیون تومان بوده است.

افزایش 13 درصدی اجاره بها

گزارش مرکز آمار از وضعیت اجاره ها طی شش ماهه دوم سال قبل حاکی از آن است که متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی از طریق بنگاه های معاملات ملکی در سطح کشور نزدیک به هفت هزار تومان بوده است که نسبت به دوره قبل 2.6 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 12.8 درصد افزایش داشته است.

همچنین تعداد معاملات اجاره ماهانه در شش ماهه دوم سال گذشته در سطح کشور نسبت به دوره قبل از آن 25.1 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل یک درصد افزایش داشته است.

این گزارش نشان می دهد که در بین استان های کشور بیشترین متوسط اجاره ماهانه برای هر مترمربع زیربنای مسکونی در این مدت در استان تهران و با ارزش 16 هزار و 500 تومان و کمترین آن با ارزش کمتر از 2000 تومان در استان چهارمحال و بختیاری بوده است.

همچنین کمترین اجاره ماهانه برای هر متر زیربنای مسکونی در این دوره مربوط به استان قزوین با قیمت 170 تومان و بیشترین آن مربوط به استان تهران و با قیمت بیش از 93 هزار تومان است.

خانه های کلنگی طرفدار ندارند!

متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه های کل کشور در نیمه دوم سال گذشته حدود یک میلیون و 200 هزار تومان بوده است که این میزان نسبت به نیمه اول سال قبل 2.3 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن 1.6 درصد کاهش داشته است.

همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در کل کشور نسبت به دوره قبل حدود 19 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 8.4 درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش زمین یا ساختمان مسکونی کلنگی در بین استان های کشور مربوط به استان تهران و با قیمت کمتر از چهار میلیون تومان و کمترین آن با قیمت 58 هزار تومان در استان کهگیلویه و بویر احمد به ثبت رسیده است.

همچنین کمترین میزان قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی مربوط به استان یزد با قیمت 8200 تومان و بیشترین میزان در استان تهران 25 هزار تومان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید