91397

چرا سرب در دوره پساتوافق کم‌ارزش شد

دنیای معدن - یک ماه پس از توافق هسته‌ای مروری بر قیمت سرب نشان می‌دهد که این فلز در این مدت با کاهش قیمت مواجه بوده است. اما این دو عامل ارتباطی با هم دارند؟ همچنین در آینده این فلز چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟

بررسی قیمت فلز سرب در چند وقت اخیر نشان می‌دهد که این فلز دچار نوسان قیمتی بوده و قیمت سرب در یک ماه اخیر با کاهش مواجه شده است.

قیمت سرب در بیست‌و‌یکم تیرماه هر تن 1804 دلار بوده که در یک ماه با 71/ 4 درصد کاهش قیمت به 1719 دلار رسید و روند نزولی به خود گرفت. این دوره اولین ماه پس از توافق هسته‌ای بود اما آیا این دو عامل ارتباطی با هم دارند؟

رسول موسوی، معامله‌گر بازار فلزات در مورد تاثیر توافق مذاکرات روی قیمت سرب گفت: به نظر من توافق در مذاکرات ربطی به کاهش قیمت سرب ندارد و توافق روی قیمت دلارتاثیر دارد که قیمت فلزات هم ارتباط مستقیم با قیمت دلار دارد و بالا و پایین شدن قیمت دلار روی قیمت فلزات تاثیر می‌گذارد.

او ادامه داد: در حال حاضر که ما به توافق رسیدیم، نمی‌توانیم بگوییم کاهش یا افزایش قیمت فلزات ارتباطی به توافق در مذاکرات دارد و اگر هم تاثیر بخواهد داشته باشد، در درازمدت این اتفاق خواهد افتاد.
موسوی در ادامه افزود: قیمت این فلز چکش‌خوار به‌طور کلی از ابتدای سال شمسی جز در نوساناتی کوتاه‌‌مدت،روند نزولی به خود گرفته است.

او اشاره کرد: همچنین بررسی قیمت‌های جهانی بیانگر آن است که متوسط قیمت سرب در هفته گذشته 1697 دلار در هر تن بوده که نسبت به هفته ما قبل از آن کاهش 64دلاری را تجربه کرده است. قابل‌توجه است که آخرین قیمت برای این فلز 1688 دلار به ازای هر تن بوده که این رقم پایین‌ترین نرخ برای این فلز در چند سال اخیر میلادی بوده است.

موسوی در آخر افزود: در حال حاضر قیمت سرب مثل تمام فلزات پایه به کف قیمت رسیده است و ما دیگر نمی‌توانیم متصور باشیم که این فلز همچنان به روند نزولی خود ادامه دهد و در آینده احتمالا شاهد افزایش قیمت سرب خواهیم بود، البته با شیب بسیار ملایمی.

همچنین حسن حسین‌قلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی در مورد تاثیر توافق هسته‌ای روی قیمت سرب به اقتصادنیوز گفت: توافق در مذاکرات نمی‌تواند بر قیمت فلزات پایه و سرب تاثیرگذار باشد و علت اصلی کاهش قیمت سرب را می‌توان به بحث اقتصاد جهانی و کم‌شدن رشد اقتصاد کشور چین و هند مربوط دانست.

او ادامه داد: قیمت سرب از مسائل سیاسی تبعیت می‌کند. مثلا نرخ بانکی در آمریکا تاثیرگذار است، قیمت ارزها در بازار خیلی موثر است، اتفاقاتی که در بورس شانگهای رخ داده بسیار موثر است و واسطه‌گری‌هایی که در فلزات می‌شود موثر است.

حسین‌قلی افزود: توافق در مذاکرات ارتباط مستقیمی با قیمت فلزات ندارد و توافق در مذاکرات در قیمت دلار تاثیر می‌گذارد و قیمت دلار هم ارتباط مستقیمی با قیمت فلزات دارد و اگر دلار کاهش یا افزایش پیدا کند، قیمت فلزات هم کاهش یا افزایش پیدا خواهد کرد.

او در پایان یادآور شد: در حال حاضر قیمت تمام فلزات پایه به کف رسیده است و سرب هم در حال حاضر در کف قیمت خود به‌سر می‌برد. قیمت سرب 1700 دلار یا 1800 دلار است که کف قیمت سرب است و به نظر من قیمت سرب بیشتر از این کاهش نخواهد داشت و شاهد ثابت ماندن قیمت سرب خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید