90764

گفتگوی اختصاصی دنیای معدن با رییس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران:

رشد بخش معدن در گرو توسعه اکتشاف

دنیای معدن -توافق تاریخی میان ایران و 1+5 دروازه ای جدید را به روی بخش اقتصاد کشور از جمله بخش معدن باز کرده است. فعالان این بخش معتقدند با ورود سرمایه گذاران خارجی و همچنین توسعه بازارهای بین المللی برای صنایع تولیدی کشور می توانداتفاقاتی خوب را در بخش اقتصاد ایران رقم زد.

صبا نمایشی- امروز کارشناسان و فعالان حوزه صنایع معدنی معتقدند با ایجاد این توافق بازارهای هدف برای صنایع معدنی ایران توسعه یافته و از سوی دیگر مواد اولیه مورد نیاز برای هر صنعتی می تواند آسان تر از گذشته وارد کشور شود. اما نباید فراموش کرد بخش معدن به ویژه در حلقه ابتدایی خود نیازمند توسعه هر چه بیشتر است تا بتواند از ظرفیت های موجود بهترین استفاده را داشته باشد.

در حال حاضر با ورود رقبای جدید در بازار مواد معدنی، اقدامات اکتشافی در کشورهای معدنی دنیا از جمله کانادا و استرالیا رو به افزایش است. این کشورها در تلاش اند با استفاده از تکنولوژی و دانش روز مواد معدنی بیشتری را اکتشاف کرده و به دنبال آن با افزایش عمق بهره برداری ، استخراج در بخش معدن را بیش از گذشته تقویت کنند. در نتیجه ایران نیز باید با توجه به پتانسیل های معدنی موجود و همچنین فضای بین المللی ایجاد شده، توسعه اکتشاف را در اولویت های اصلی خود قرار دهد.

بخش دولتی می تواند با ایجاد انگیزه، تمایل سرمایه گذاران برای ورود به این بخش را افزایش داده تا سرمایه مورد نیاز برای توسعه اکتشاف تامین شود.

محمد جعفر صادقی پناه، رییس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران در گفتگو با خبرنگار دنیای معدن اظهار کرد: در بیشتر کشورهای معدنی دنیا برای انجام امور اکتشافی پاداش‌هایی وجود دارد که علاوه بر تشویق سرمایه گذار منجر به توسعه بخش معدن و فعالیت های معدنی می شود.

وی ادامه داد: شرکت های بزرگ معدنی در دنیا سالانه مبلغی از درآمدهای خود را به اکتشاف اختصاص می دهند زیرا در غیر این صورت این درآمد باید به عنوان مالیات پرداخت شود. حال این موضوع می تواند در بخش معدن ایران نیز به کار گرفته شود.

به گفته صادقی پناه، در صورتی که فعالان بخش معدن به ویژه حوزه اکتشاف به جای پرداخت مالیات هزینه خود را صرف اکتشاف کند، شکوفایی و توسعه حوزه اکتشاف را به دنبال دارد.

در واقع باید به این نکته توجه داشت که سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف به عنوان اولین حلقه فعالیت های بخش معدن ضروری بوده و نقش مهمی در افزایش ارز آوری بخش معدن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید