90667

فرصتی برای تامین دامپتراک‌ها

دنیای معدن -در سال‌های اخیر حتی در استفاده از دامپتراک‌ها در معادن روباز نیز با محدودیت و مشکلات متعددی در تامین قطعات و خرید لاستیک روبه‌رو بودیم. حال با رفع تحریم‌ها راه برای تامین ماشین‌آلات معدنی هموار خواهد شد.

استفاده از ماشین‌آلات معدنی جدید می‌تواند سرعت زنجیره تولید در بخش معدن را افزایش دهد اما متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل وضع تحریم‌های گوناگون علیه کشور مشکلات زیادی گریبانگیر بخش معدن کشور شد.

بخشی از این مشکلات منجر به تامین نشدن قطعات مورد نیاز برای تعمیر ماشین‌آلات معدنی فرسوده و محدودیت در خرید ماشین‌های جدید می‌شد. حال با دستیابی به این توافق فرصت خوبی پیش روی فعالان معدنی برای تامین نیاز ماشین‌آلات قرار گرفته که باید از آن به بهترین نحو استفاده شود.

توافق میان ایران و 1+5 منجر به گشایش دروازه‌های جدید به روی ایران شد. اما آن سوی این دروازه‌ها نیز سرمایه‌گذاران، شرکت‌های معتبر و بازارهای جهانی چشم به ایران و ظرفیت‌های موجود در آن دوخته‌اند. چندی قبل، پیش از دستیابی این توافق بزرگ شرکت‌های بزرگ اروپایی و سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به ایران و استفاده از این فرصت برنامه‌ریزی‌های لازم را در دستور کار خود قرار دادند تا بتوانند بهترین استفاده را از این فرصت به‌دست آمده بکنند. اما در کنار این موضوع نیز می‌توان چالش‌ها و تنگناهای موجود میان بخش‌های اقتصادی کشور بر اثر وضع تحریم‌های ظالمانه را رفع کرده و مسیر جدیدی برای ورود به بازارهای جدید برای خود ایجاد کرد.

بخش معدن به‌دلیل وضع تحریم‌های مختلف علیه کشور در حوزه ماشین‌آلات و تامین قطعات مورد نیاز آنها با مشکلات فراوانی مواجه بود اما امروز با اظهار تمایل شرکت‌های اروپایی و امریکایی برای همکاری در بخش معدن این مشکلات تا حد بسیاری حل خواهد شد.

ابراهیم جمیلی، رییس خانه اقتصاد ایران درباره چالش‌های اصلی پیش روی فعالان معدن در زمینه ماشین‌آلات گفت: بخش معدن به‌ویژه در استخراج‌های زیرزمینی، نیازمند استفاده از ماشین‌آلات جدید و فناوری‌ها روز است اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها در تامین ماشین‌آلات معدنی با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. البته این مشکل تنها به فعالیت در معادن زیرزمینی محدود نمی‌شود بلکه ما در سال‌های اخیر حتی در استفاده از دامپتراک‌ها در معادن روباز نیز با محدودیت و مشکلات متعددی در تامین قطعات و خرید لاستیک روبه‌رو بودیم.

جمیلی ادامه داد: حال با رفع تحریم‌ها راه برای تامین ماشین‌آلات معدنی هموار خواهد شد اما در این میان باید به فکر تامین سرمایه مورد نیاز بود تا بتوانیم ماشین‌آلات معدنی را همراه با فناوری بهره‌برداری وارد کشور کنیم.

وی افزود: خوشبختانه با اتفاقات رخ داده وضعیت برای همکاری با کشورهای دیگر بسیار مناسب است و نکته جالب اینکه شرکت‌های اروپایی و امریکایی برای حضور در معادن ایران اظهار علاقه‌مندی کرده‌اند.

به گفته رییس خانه اقتصاد ایران، در چنین فرصتی شرکت‌های توانمند باید برای همکاری ورود پیدا کرده و از سوی دیگر دولت و بانک مرکزی نیز باید ضمانتنامه‌های لازم برای خرید ماشین‌آلات را ارائه دهند. در واقع امروز فرصت خوبی برای نوسازی ماشین‌آلات معدنی و فناوری‌های موجود در بخش معدن است تا بتوانیم بهره‌برداری و استخراج را افزایش دهیم.

رییس خانه اقتصاد ایران درباره همکاری با شرکت‌های معتبر و مطرح ماشین‌آلات در اروپا نیز اظهار کرد: در انتخاب شرکت‌های معتبر به‌طور تقریبی وضعیت حالت عکس به خود گرفته است، بدان معنا که تعدادی شرکت‌های بزرگ و معتبر اروپایی برای ورود به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و این موضوع منجر به افزایش رقابت میان آنها شده است.

جمیلی افزود: با افزایش رقابت میان شرکت‌های معتبر ماشین‌آلات، قدرت انتخاب برای فعالان معدنی افزایش پیدا کرده و می‌توان ماشین‌های معدنی مورد نیاز را با قیمت بهتر و کیفیت بیشتری خریداری کنیم.

حل مشکلات داخلی پیش روی معدنکاران

همچنین، محمدجعفر صادقی‌پناه، عضو هیات‌رییسه خانه معدن ایران درباره تاثیر توافق هسته‌ای بر تامین ماشین‌آلات معدنی گفت: بخش معدن چه در بخش تولید مواد معدنی و چه در بخش فرآوری، نیاز بالایی به ماشین‌آلات معدنی دارد که متاسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل وضع تحریم‌ها علیه کشور این نیاز تامین نشد، به همین دلیل بخش معدن با ماشین‌آلات معدنی فرسوده مواجه شد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته به‌دلیل تحریم‌های وضع شده فعالان بخش معدن برای خرید ماشین‌آلات تنها با چند کشور در ارتباط بوده و به نوعی انتخاب‌ها محدود بود. اما درحال‌حاضر شرایطی ایجاد شده که شرکت‌هایی از اروپا و ژاپن و همچنین در بخش کانه‌آرایی، افریقای جنوبی و استرالیا نیز راغب به همکاری با ایران هستند. این فرصت برای فعالان معدنی فرصت بسیار خوبی است.

صادقی‌پناه افزود: هرچند امروز با وقوع توافق هسته دامنه همکاری ایران با کشورهای دیگر در بخش‌های مختلف از جمله معدن گسترده می‌شود اما در زمینه تامین ماشین‌آلات معدنی علاوه بر تحریم‌ها با مشکلات داخلی نیز مواجه هستیم. برای تامین ماشین‌آلات بخش معدن نیازمند ارائه تسهیلات هستیم.

وی تصریح کرد: البته در زمان تحریم اجازه ورود ماشین‌های دست دوم خود کمک بزرگی به این بخش کرده است. در این میان می‌توان با تامین اعتبار و تسهیلات کم بهره به فعالان معدنی، ماشین‌های جدید خریداری کرد. درحال‌حاضر مشکلات ما با شرکت‌های اروپایی و امریکایی حل شده اما در داخل نیز مشکلاتی وجود دارد که باید آنها نیز حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید