90511

کاهش قیمت مواد معدنی خارجی ها هم غافلگیر کرد

دنیای معدن - نایب رئیس خانه معدن ایران گفت: در حال حاضر کاهش قیمت مواد معدنی علاوه بر ایران، شرکت های بزرگ جهانی را هم شوکه کرده به طوری که پیامد آن سبب کاهش ارزش سهام آنها شده است.

محمدرضا بهرامن اظهار داشت: اقلامی مانند سنگ آهن، مس، سرب و روی، شمش آلومینیوم از جمله مواد معدنی و صنایع مربوط به آن هستند که راهی بازارهای صادراتی می شوند اما شرایط حاکم بین المللی فعالان این عرصه در داخل کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، طی سه ماهه نخست امسال سه میلیون و 146 هزار تن مواد معدنی به ارزش 144 میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با 6 میلیون و 572 هزار تن مواد معدنی صادراتی در سه ماهه اول سال 93 که 403 میلیون دلار ارزش داشت، از نظر وزن و ارزش به ترتیب کاهش 52 و 64 درصدی را نشان می دهد.

سازمان مزبور در گزارش خود آورده است: صادرات کالا با احتساب میعانات گازی در دوره سه ماهه ابتدایی امسال 25 میلیون و 61 هزار تن به ارزش 10 میلیارد و 867 میلیون دلار بود که در مقایسه با دوره مشابه در سال 93 از نظر وزن و ارزش به ترتیب کاهش چهار و 10 درصدی را ثبت کرد.

بهرامن خاطرنشان ساخت: افت قیمت جهانی سنگ آهن موجب شد که استخراج از واحدهای معدنی این بخش که اغلب کوچک مقیاس هستند، برای بهره برداران اقتصادی نباشد.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی منابع خبری، بخش خصوصی بالغ بر 50 واحد معدنی سنگ آهن کشور را در اختیار دارد که در سال های رونق بازار، افزون بر 80 درصد استخراج خود را صادر می کردند و این در حالی است که طی سال گذشته قیمت سنگ آهن دانه بندی صادراتی تا سطح 50 درصد نسبت به قیمت های سال 92 و ماقبل آن کاهش یافته است.

پیش از این اعلام شد، چین بیش از 90 درصد صادرات سنگ آهن ایران را جذب می کند و سال 92 بیش از 24 میلیون تن صادرات سنگ آهن ایران به این کشور صورت گرفت.

نایب رئیس خانه معدن ایران افزود: کاهش قیمت جهانی سنگ آهن در بازار داخل نیز آثار خود را برجای گذاشته، به گونه ای که نرخ محموله های عرضه شده در بورس کالا در مقایسه با 14 تا 15 ماه قبل کاهش فاحشی نشان می دهد که به طور متوسط میزان 35 درصدی افت قیمت به ثبت رسیده است.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی در شورای مشورتی امور معادن گفت: ضروری است قانون معادن مطابق قانون معادن کشورهای موفق معدنی مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد، زیرا در آن صورت تکلیف بخش خصوصی، معدنکاران و تشکل ها و انجمن های معدنی روشن تر خواهد شد.

او افزود: بخش های خصوصی موجود در حوزه معدن می توانند با تشکیل کنسرسیوم علاوه بر پیشبرد اهداف مورد نظرشان در تصمیم گیری های امور معدنی و تدوین اسناد راهبردی مربوطه مشارکت کنن.

نایب رئیس خانه معدن ایران، تصریح کرد: چالش مدیریتی امروزه در بخش معادن و صنایع معدنی وجود دارد و این امر در روند فعالیت این واحدها اثرگذار بوده، بنابراین بهبود کارایی مدیران واحدهای این بخش، می تواند در روند تولید و رشد صادرات آنها نقش بسزایی داشته باشد.

بهرامن تاکید کرد: چنانچه به ارتقای مدیریت واحدهای تولیدی موجود توجه نشود، ضمن از دست دادن بازارهای صادراتی، کشور تبدیل به واردات کننده اقلام مربوطه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید