90497

سالانه 2 میلیون تن سیمان در کارخانه نکا تولید می شود

دنیای معدن - رئیس سازمان نظام مهندسی مازندران گفت: قوانین جدید بازرسی در نظام مهندسی ساختمان کشور تدوین می شود.

به گزارش دنیای معدن، منطقه مازندران، تورج نائیج پور امروز در مراسم افتتاح ساختمان نظام مهندسی و کانون مهندسان شهرستان بهشهر اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده ای که در استان وجود دارد واگرایی در مدیریت ها است که البته با رویکرد جدید همدلی و همزبانی که در کشور به وجود آمده امیدواریم با همگرایی بتوانیم در بخش ساختمان که درصد بالایی از گردش مالی و سرمایه کشور را به خود اختصاص داده است با توان عظیم مهندسی به نتایج مطلوب تری دست یابیم.

وی با بیان اینکه شهرستان گلوگاه آخرین نقطه ای است که تشکیل نظام مهندسی در آن تصویب و در حال بررسی است، افزود: در همه شهرهای استان ساماندهی صورت گرفته و با اعتبار مهندسان به استقرار و تشکل های صنفی دست یافتیم و این نشانگر آن است که بخش خصوصی و نظام صنفی توانایی دارد که خودش اداره کننده امر باشد و هر چه دولت به این بخش اهمیت بیشتری دهد مطمئناً موفق تر خواهد بود.

نائیج پور با اشاره به اینکه ساختمان جنبه منفعت عام دارد و استحکام و نمای ساختمان متعلق به عموم مردم است، عنوان کرد: این منفعت عام باید رعایت شود ولی متأسفانه در شرایط فعلی با توجه به اینکه ناظر حق الزحمه خود را از مالک می گیرد و در عین حال باید گزارشات تخلف ساختمان را به شهرداری بدهد؛ در این وضعیت وظیفه ناظر مشکل دو شخصیتی بودن را به وجود آورده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان مازندران گفت: بحث بازرسی در نظام مهندسی کشور تصویب و در حال راه اندازی است که در شهرداری و نظام مهندسی سیستمی تعریف می شود و از طریق شهرداری به صورت نرم افزار سیستم بازرسی اجرا می شود تا ضعف ها و نواقص بخش منفعت عام نیز با این بازرسی مرتفع شود.

وی با بیان اینکه جمعیت سازمان نظام مهندسی را اغلب جوانان تشکیل می دهد، افزود: در کانون مهندسان شهرستان بهشهر 1300 عضو وجود دارد که بیش از 60 درصد آن کمتر از 30 سال دارند و این پتانسیل جوان بسیار به نفع نظام مهندسی است و در مواقع بحران و مسائل زیست محیطی می توان از خلاقیت و نیروی جوان بسیار کمک گرفت.

نائیج پور ادامه داد: از آنجایی که یکی از وظایف عمده شوراهای شهر تشکیل اصناف و نهادها است و باید با آنها کار کنند ولی متأسفانه شوراها پس از انتخاب شدن وظیفه خود را محدود به انتخاب شهردار می دانند در حالی که با سرمایه اجتماعی عظیمی که شوراها دارند می توانند از آن در مسیر حرکت و پیشرفت همه نظام های صنفی نیز استفاده کنند.

وی تصریح کرد: یکی از امتیازهای ویژه ای که بهشهر دارا است بندر امیرآباد است که با مساحتی بالغ بر هزار هکتار می تواند جریان کاری عظیمی را برای این شهر براه بیاندازد.

نائیج پور افزود: مهندسین نباید به کشیدن نقشه و یا نقش های نظارتی بسنده کنند بلکه باید با کشورهای حوزه دریای خزر نیز ارتباط خوبی داشته باشند و اخیراً با بودجه ای که نظام مهندسی برای صدور خدمات مهندسی تبیین کرده است هیأت هایی از مهندسین را می توان به این کشورها اعزام کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان مازندران گفت: تولید سیمان در کشور به 85 میلیون تن رسیده است که 2 میلیون تن آن در کارخانه سیمان نکا تولید می شود و همچنین یک میلیون و 300 هزار تن فولاد در طی سال در بهشهر تولید می شود که با وجود بندر امیرآباد مازندران می تواند محل خروج وسائل ساختمانی از کشور باشد.

وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم کشور بتواند در آینده از پتانسیل عظیم نیروی انسانی به خوبی استفاده کند زیرا متأسفانه در چند سال اخیر تنها منابع طبیعی کشورمان در مرز نابودی قرار گرفتند بلکه منابع انسانی ما نیز در حال هدر رفتن است.

دیدگاهتان را بنویسید