90496

معدن کاران کاشمری انگیزه ای برای کار ندارند

دنیای معدن - رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر گفت: با توجه به مشکلات موجود، معدن کاران انگیزه ای برای کار ندارند.

سید حسن علوی - منطقه خراسان، افزود: تا کنون 28 معدن در شهرستان پروانه بهره برداری دریافت کردهاند که از این تعداد 22 واحد مشغول فعالیت و 6 واحد دیگر تعطیل هستند.

وی با اشاره به اینکه گرانیت سرچال، عباس آباد، نامق و تجرود موقتاً به خاطر مشکلاتی تعطیل شده اند، افزود: معدن کائولن طرق از متولی سلب صلاحیت شده است.

علوی با اعلام اینکه میزان ذخایر معادن شهرستان در مجموع 17 میلیون و 644 هزار و 200 تن است، اظهار کرد: به جز چهار معدن گرانیت، باقی معادن تمامی محصولاتشان خام فروشی می شود.

وی با بیان اینکه تمامی برداشت ها از این معادن به صورت روباز صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: مهمترین معادن منطقه به لحاظ ارزش ریالی شامل سنگ آهن سید مرتضی، تنورچه، گرانیت نامق، عباس آباد، سرچال و تجرود و همچنین کرومیت خرو است.

علوی تعداد اشتغال ایجاد شده در این معادن را 284 نفر عنوان کرد و افزود: به خاطر نوساناتی که در بازار فروش به وجود آمده، معدن کاران معتقدند کارشان توجیه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات پیش روی موجب شده معدن کاران انگیزه ای برای کار کردن نداشته باشند، ادامه داد: خام فروشی ضربه بزرگی به اقتصاد شهرستان و خود معدن کاران وارد کرده است.

علوی با بیان اینکه وضعیت بازار فروش، مصرف، نبود سرمایه و نقدینگی انگیزه معدن کاران را برای ادامه کار کمتر کرده است، گفت: تکنولوژی فرسوده، برداشت های غیر علمی، نبود نیروی انسانی ماهر و متخصص در منطقه، کمبود سرمایه و نقدینگی برای استفاده از تکنولوژی های جدید و ماشین آلات، نبود مشتری دائم برای مواد معدنی و استخراج در بازده های زمانی محدود از مهمترین مشکلات پیش روی معدن کاران است.

وی با اظهار تأسف از اینکه در بخش صادرات مستقیم حرفی برای گفتن نداریم، اظهار کرد: اغلب معدن کاران در منطقه غیر بومی هستند.

علوی در خصوص وضعیت معادن طلای منطقه گفت: اگرچه در خصوص وجود معادن طلا در منطقه از طریق رسانه ها موضوعاتی مطرح شده اما در عمل تا کنون اتفاقی نیفتاده است.

وی با بیان اینکه معدن طلای فعالی در منطقه نداریم، افزود: بر اساس شناسایی های صورت گرفته مشخص شد این استعداد در شهرستان وجود دارد.

علوی در پایان ظرفیت های شهرستان به لحاظ ایجاد معادن جدید را خوب ارزیابی کرد و گفت: بیشترین ذخیره در شهرستان مربوط به سنگ آهن کوه سیاه با ذخیره 4 میلیون و 40 هزار تن است.

دیدگاهتان را بنویسید