90485

تولید روی با خلوص بالا از ضایعات معادن

دنیای معدن - پژوهشگران پارک علم و فناوری استان مرکزی با بازیافت سرباره‌های معادن و صنایع روی موفق شدند راهکاری برای جلوگیری از تولید 20 هزار تن سرباره روی بیابند.

به گزارش دنیای معدن،‌علی عظیمی مجری طرح با اشاره به جزئیات این طرح گفت: در معادن و کارخانه‌های استحصال روی سالانه حدود 20 هزار تن سرباره ایجاد می شود که این امر به دلیل فناوری پایین و تکمیل نشدن فرآیند فرآوری است.

وی با تاکید بر اینکه این 20 هزار تن سرباره تنها در بخش خاک معادن است، اظهار داشت: سرباره‌های صنایع ریخته‌گری و سایر صنایعی که با روی سروکار دارند را نیز باید به این میزان ضایعات اضافه کرد.

عظیمی با ارائه راهکاری برای استحصال روی از سرباره‌های صنایع یادآور شد: در طرح تحقیقاتی موفق شدیم راهکاری برای استحصال روی از سرباره‌ها و ضایعات صنایع با خلوص بالا ارائه دهیم.

مجری طرح با اشاره به روش ارائه شده در این زمینه، خاطرنشان کرد: در این طرح با استفاده از روش «تصعید» و «فشار» در ابتدا اقدام به جداسازی روی از سایر عناصر چون آهن، کادمیوم و سرب کردیم و سپس میزان خلوص روی به دست آمده را افزایش دادیم.

وی با بیان این که خلوص 80 تا 85 درصد روی در صنایع کاربردی ندارد، ادامه داد: در این راستا روی با خلوص 99.98 تا 99.99 درصد خلوص که گرید استاندارد برای صنایع است، عرضه کردیم.

عظیمی اضافه کرد: با کسب دانش فنی استحصال روی از سرباره‌ها از بهمن ماه سال قبل اقدام به راه‌اندازی کارخانه برای تولید انبوه این روش کردیم و بر اساس برنامه ریزی‌ها مقرر شد این کارخانه با ظرفیت دو تن شمش روی استاندارد از سرباره‌ها فعالیت خود را آغاز کند.

دیدگاهتان را بنویسید