90484

امضای تفاهم نامه بین «ایمیدرو» و «دانشگاه آزاد اسلامی مشهد» برای شناسایی گلوگاه های فنی و علمی حوزه معدن

دنیای معدن - ایمیدرو و دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برای شناسایی گلوگاه های فنی علمی حوزه معدن و صنایع معدنی تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش دنیای معدن، دکتر مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو و دکتر عباس شیخ الاسلامی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به منظور «برقراری ارتباط منظم و سازمان یافته»، «بهره گیری از توانمندی های علمی، پژوهشی، مشاوره ای و فناوری متقابل در حوزه معدن و صنایع معدنی»، «تجاری سازی ابتکارات و نوآوری ها» و نیز «تقویت و توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه» تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
بر اساس این تفاهم نامه، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از طریق یک کارگروه مشترک در تعریف پروژه های تحقیقاتی ایمیدرو، انتخاب مجریان متخصص و نظارت علمی بر رویه های اجرایی پروژه ها و داوری نهایی آنها مشارکت خواهد کرد. همچنین، دانشگاه مذکور، ایمیدرو را در سیاست گذاری های کلان و شناسایی گلوگاه های فنی و علمی حوزه معدن و صنایع معدنی یاری خوهد کرد.
علاوه بر این، دانشگاه مذکور، پروژه های تحقیقاتی- کاربردی مورد نیاز ایمیدرو در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی و نیز پروژه های مرتبط با صنایع هایتک و نانو را تا مرحله تبیین دانش فنی انجام خواهد داد.
طبق تفاهم نامه یاد شده، ایمیدرو و دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در زمینه های دیگر همچون «راه¬اندازی، تکمیل و تجهیز مراکز آموزشی و پژوهشی مورد نیاز»، «تدوین و تالیف کتاب های سودمند در حوزه معدن و صنایع معدنی، اسناد و مدارک علمی و تبادل آنها»، «انجام داوری، نظارت و بررسی نتایج پروژه های تحقیقاتی در داخل و خارج از کشور»، «هدایت و حمایت از پایان¬نامه های تحصیلی به ویژه مقاطع ارشد و دکترا در راستای نیازهای تحقیقاتی ایمیدرو»، «بررسی میزان نیاز به فناوری های نوین توسط کارشناسان طرفین و برنامه ریزی جهت نیل به موارد اولویت دار»، و غیره همکاری متقابل خواهند داشت.
در این دیدار، دکتر مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: استان خراسان رضوی به دلیل دارا بودن معادن بزرگ به ویژه معدن منطقه سنگ آهن سنگان، ظرفیت وسیعی برای پژوهش و تحقیق با همکاری دانشگاه ها دارد.
وی افزود: دستیابی به اهداف توسعه ای این سازمان، مستلزم توجه به حوزه پژوهش و تحقیقات کاربردی است و از این رو، ایمیدرو طی 2 سال اخیر، فعالیت های وسیعی را در زمینه تحقیق و توسعه شروع کرده است.
وی ادامه داد: در اساسنامه اولیه ایمیدرو، اشاره شده که تا سقف 25 درصد سودخالص سالانه با نظر هیات عامل، به حوزه پژوهش اختصاص دهد و از این رو، شرایط توسعه پژوهش و تحقیق فراهم شده و قانونگذار، خواستار فعالیت روی این حوزه شده است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه یکی از مهمترین موضوعات پیش روی حوزه صنعت و معدن، پیشرفت بالای فناوری در دنیاست و ما در این زمینه عقب ماندگی داریم، تصریح کرد: در دنیا بودجه دانشگاه ها از طریق تحقیق و پژوهش تامین می شود اما در ایران، بودجه دانشگاه ها وابسته به بودجه دولت است و با کاهش آن، بودجه دانشگاه ها نیز کاهش می یابد.
وی ادامه داد: خوشبختانه به تدریج به این موضوع توجه می شود و از دانشگاه ها برای توسعه صنعت و معدن حمایت می شود.
کرباسیان با بیان اینکه منطقه خراسان رضوی به دلیل وسعت معدنی بالا به ویژه از نظر سنگ آهن (ذخیره 1.2 میلیارد تن) و اجرای عملیات اکتشاف 12 هزار کیلومتر مربع و امکان افزایش حداقل 50 درصد افزیش ذخیره، ظرفیت های جدیدی برای احداث کارخانه های فرآوری (گندله و کنسانتره) در آن فراهم می شود، گفت: با توجه به زمینه های مناسب موجود برای توسعه تحقیق و پژوهش در این منطقه در حوزه های مختلف نظیر زیرساخت ها، ارتقای کیفیت فرآوری مواد معدنی، محیط زیست و غیره، دانشگاه نقش مهمی می تواند در این زمینه ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید