90404

استاد زمین شناسی دانشگاه آلبرتا: کانسارهای بسیار بزرگ ایران هنوز اکتشاف نشده اند

دنیای معدن - استاد دانشگاه زمین شناسی اقتصادی آلبرتا گفت: اکنون بهترین موقعیت سیاسی برای ایران است که با کشورها و شرکت های معتبر جهانی برای رشد بخش معدن و صنایع معدنی همکاری کند.

" جرجی پیتر ریچاردز" که به دعوت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای تدریس در دوره آموزشی کانسارهای پورفیری و اپی ترمال به تهران سفر کرده بود، در گفت و گو با خبرنگار ایمیدرو افزود: در شرایط فعلی حل مشکلات مربوط به تحریم ها می تواند به ایران کمک کند تا با افزایش همکاری های علمی و فنی با سایر کشورهای جهان ، بخش معدن و صنایع معدنی را تا سطح زیادی رونق دهد.
به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، وی ادامه داد: با دسترسی ایران به فناوری های روز که بعد از رفع تحریم ها حاصل خواهد شد، می توان بسیاری از معادن شناخته شده غیر اقتصادی ایران را به معاددن به اقتصادی تبدیل کرد.
این استاد دانشگاه بر لزوم استفاده ایران از فناوری و ماشین آلات روز جهان برای رونق بخش معدن تاکید کرد و افزود: ایران می تواند از تکنیک ها و روش های جدید استخراج و فرآوری موجود در جهان، نهایت استفاده را ببرد.
ریچاردز گفت: در حال حاضر بسیاری از معادن ایران هنوز با فناوری های مدرن اکتشاف نشده و امکان فراوانی برای یافتن کانسارهای خیلی بزرگ با استفاده از روش های نوین اکتشافی وجود دارد.
وی در پاسخ به این سوال که اکنون ایران در کدامیک از عناصر معدنی اش می تواند زمینه رشد بیشتری داشته باشد، اظهار کرد: همین عناصر معدنی شناخته شده فعلی مانند سرب و روی، سنگ آهن، طلا ، نقره و غیره ، پتانسیل زیادی برای رشد و توسعه دارند.
این استاد دانشگاه درباره اینکه اکتشافات عمیق تا چه حد می تواند به کشف ذخایر بیشتر کمک کند، گفت: لزومی به اکتشافات عمیق نیست چون بخش اعظمی از ایران با لایه نازکی از کوارترنری پوشیده شده که با یک اکتشاف ژئوفیزیک هوایی می توان آنها را کشف کرد.
ریچاردز درباره برگزاری دوره آموزشی هم اظهار کرد: سطح دانش شرکت کنندگان در دوره خیلی خوب بود و من با سوالاتی از سوی آنان برخورد کردم که نشان می داد دانش زمین شناسی ایران در سال های گذشته بسیار افزایش یافته است.
وی در عین حال افزود: افرادی که آموزش های عالی در این زمینه طی می کنند لازم است تکنیک ها و روش های جدید آنالیزی را به دانش خود بیفزاید تا سطح علمی آنان ارتقا یابد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: به عنوان یک فرد دانشگاهی، معتقدم برگزاری این کلاس ها بسیار با اهمیت است و توان فنی کارشناسان را ارتقاء می دهد و در اکتشاف کانسارها می تواند بسیار مفید باشد.
نخستین دوره آموزشی کانسارهای پورفیری و اپی ترمال خاورمیانه در ایران به همت کارشناسان شرکت سامانه کانسار زمین و همکاری دفتر مدیریت آموزش ، پژوهش و فناوری ایمیدرو روزهای 10 و 11 مرداد ماه جاری در سالن اجتماعات ایمیدرو برگزار شد که با استقبال زیادی از سوی کارشناسان مواجه شد.

دیدگاهتان را بنویسید