90353

استخراج عتیقه از معدن مس در افغانستان

دنیای معدن - منطقه تاریخی «مس عینک» مجموعه از آثار تاریخی و باستانی دو هزار ساله را در خود جای داده که با استخراج معدن مس، این مجموعه در خطر تخریب قرار گرفته است.

به گزارش دنیای معدن، یکی از پر اهمیت ترین معادن افغانستان، معدن مس واقع در ولایت لوگر است که در منطقه «محمد آغه» قرار دارد و به معدن مس عینک مشهور است. این معدن بزرگترین معدن مس در افغانستان و دومین معدن مس در جهان است. مس عینک در 30 کیلومتری جنوب غرب کابل واقع شده است.

در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی و در سال 2008، قرارداد سرمایه گذاری در معدن مس عینک بین یک شرکت چینی و وزارت معادن افغانستان به امضا رسید. بر اساس این قرارداد، این شرکت چینی متعهد شد که در مراحل اول حدود 2 میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری کند و میزان این سرمایه گذاری را به پنج میلیارد دلار افزایش دهد. بر اساس قراردادهای امضا شده، افغانستان سالانه مبلغ 400 میلیون دلار مالیات از این پروژه کسب می کند. از این روی این معدن به لحاظ اقتصادی برای افغانستان اهمیتی فوق العاده دارد.

کشف آثار باستانی از تمدنی دو هزار ساله

بر اساس توافق افغانستان و شرکت چینی قرار بود در سال 2013 بهره برداری از این معدن آغاز شود اما با آغاز حفاری و کشف برخی آثار باستانی و به دنبال آن تحقیقات باستان شناسی، مشخص شد مس عینک یکی از مهم ترین مناطق باستانی افغانستان است.

این آثار گویای این واقعیت است که بیش از دو هزار سال پیش، در اطراف کوه های منطقه مس عینک، تمدنی وجود داشته است و شاید وجود همین مس سبب استقرار عده ای در این منطقه شده بود.

در کنار باستان شناسان افغانستانی، چند باستان شناس خارجی از کشورهای فرانسه و تاجیکستان نیز برای حفاری به این منطقه اعزام شده اند و اعتقاد بر این است که این آثار تاریخی متعلق به دوره های کوشانیان و سامانیان است.

بر اساس تخمین زمین شناسان، ممکن است که آثار باستانی در مساحتی بیش از چهار هزار هکتار گسترده باشند. تاکنون، چند منطقه از این مساحت حفاری شده که منجر به کشف آثار متعدد باستانی از جمله دو معبد بوداییان شده است.

حفظ آثار باستانی

با درک این واقعیت که آثار باستانی موجود در مس عینک، گنجینه گرانبهایی از تاریخ است، وزارت های معادن و اطلاعات و فرهنگ افغانستان به منظور حفظ و نگهداری آثار باستانی کشف شده در این معدن، توافقنامه ای را امضا کردند.

بر اساس ارزیابی باستان شناسان احتمالا در 14 منطقه آثار تاریخی وجود دارند و تصمیم بر آن است تا تمامی این آثار به جای دیگری منتقل شوند.

با رسانه ای شدن این موضوع، بسیاری از نهادهای داخلی و بین المللی برای حفظ این آثار گرانبها و ترس از انهدام آنها به دلیل اهمیت اقتصادی معدن مس برای دولت افغانستان، کمپین های هایی برای حفظ این آثار به راه افتاده است. در شبکه های اجتماعی ضمن انتشار تصاویر مختلفی از آثار کشف شده، خواهان حفظ این گنجینه گران بها می شوند.

به گفته وزیر سابق معادن افغانستان: این آثار تنها به افغانستان تعلق ندارد بلکه کل جهان وارث آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید