90222

دخالت دولت در قیمت گذاری آلومینیوم ثبات بازار را دچار خدشه می کند

دنیای معدن - رییس هیات مدیره شرکت آلومینیوم ایران گفت: دخالت دولت در قیمت گذاری پایه آلومینیوم ثبات بازار عرضه و تقاضا را دچار خدشه می کند.

داریوش پاکبین روز شنبه افزود: امسال بر اساس فروش دستوری ابلاغی از سوی دولت و تعیین قیمت پایه شمش آلومینیوم با قیمت 61 هزار ریال، بازار عرضه و تقاضای این فلز استراتژیک دستخوش تغییر شده است.

وی ادامه داد: احتمال دولت از وارد شدن به نرخ گذاری فلز آلومینیوم در بورس، ایجاد فضای رقابت در توزیع ،تعادل بخشی در عرضه و تقاضای بازار این محصول قلمداد شده که به نظر می رسد این مهم تحقق نیافته است.

رییس هیات مدیره ایرالکو اضافه کرد: هم اینک قیمت پایه شمش آلومینیوم بر اساس ابلاغ دستوری دولت سه هزار ریال زیر قیمت تولید عرضه می شود که این مهم در درازمدت آثار سویی بر بازار دارد.

پاکبین بیان کرد: سود آوری ایرالکو در سه ماه نخست امسال با زیان دهی مواجه شده که بر اساس روند کاری، این اتفاق به دلیل عوامل مختلفی از جمله رکود اقتصادی بازار در ماه های اول سال و نیز برخی تغییرات اقتصادی امری طبیعی است.

وی افزود: با توجه به چشم انداز برنامه های توسعه این شرکت، به نظر می رسد سطح مراودات اقتصادی و حضور در بازارهای داخلی و خارجی در افق پساتحریم وضعیت مطلوبتری بگیرد.

وی توضیح داد: افتتاح خطوط اعتباری بلند مدت نظیر LC و فاینانس در خرید مواد اولیه تولید آلومینیوم و افزایش مبادلات ارزی با کشورهای مختلف زمینه حضور این شرکت را در مبالادت اقتصادی داخلی و خارجی تسهیل می کند.

به گفته پاکبین، در صورت موافقت دولت با راه اندازی مجدد خطوط یک و 2 احیای ایرالکو، سالانه 60 تا 80 هزار تن آلومینیوم به ظرفیت فعلی این مجموعه صنعتی افزوده می شود.

رییس هیات مدیره شرکت آلومینیم ایران، در خصوص ترکیب اعضای هیات مدیره جدید ایرالکو نیز گفت: تا کنون نشستی برای تغییر ترکیب اعضای هیات مدیره برگزار نشده و اعضای سابق آن مشغول خدمت رسانی هستند.

پاکبین اظهار کرد: با توجه به مساله حقوقی دولت در معرفی نماینده قانونی در ترکیب هیات مدیره و طرح در مراجع قانونی، هنوز تغییری در نماینده دولت ایجاد نشده و سهام عدالت به عنوان یکی از نمایندگان در هیات مدیره فعالیت دارد.

وی گفت: پروژه آند سازی خیرآباد نیز با قوت در دست پیگیری است که با توجه به تغییر ظرفیت و تعیین جانمایی های مختلف از سوی طرف خارجی چینی تا 15 روز آینده مراحل نهایی نقشه و مهندسی پایان می یابد.

رییس هیات مدیره شرکت آلومینیم ایران بیان کرد: پیمانکار اجرای طرح آند سازی خیرآباد بومی است و با توجه به حساسیت استان در انتخاب مدیران بومی، اولویت واگذاری اجرای این طرح نیز با اولویت افراد بومی انجام می شود.

شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در سال 1351 با دو خط تولید به ظرفیت 45 هزار تن در سال در اراک آغاز به کار کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و افزودن سه خط دیگر، ظرفیت تولید این فلز به 120 هزار تن در سال رسید که محصولات متنوعی شامل انواع شمش تی بار، هزار پوندی، آلیاژهای ریخته گری، بیلت و اسلب را شامل می شود.

عملیات اجرایی طرح توسعه ایرالکو با فناوری 200 کیلو آمپر نیز در سال 1381 با هدف حفظ راهکارهای زیست محیطی آغاز و در سال 1386 به بهره برداری رسید.

تولیدات شرکت ایرالکو خوراک 11 هزار واحد کارگاهی زیردستی با بیش از 250 هزار کارگر را تامین می کند.ک/3

دیدگاهتان را بنویسید