90218

برگزاری نخستین دوره آموزشی کانسارهای پورفیری و اپی ترمال خاورمیانه در ایران

دنیای معدن - نخستین دوره آموزشی «کانسارهای پورفیری و اپی ترمال» مس و طلا خاورمیانه در ایران با حضور استاد دانشگاه آلبرتا کانادا آغاز شد.

به گزارش دنیای معدن،‌ این دوره که تاکنون در منطقه خاورمیانه برگزار نشده بود برای اولین بار به همت شرکت سامانه کانسار زمینو همکاری دفتر مدیریت آموزش ایمیدرو و توسط جِرِمی پیتر ریچاردز(Geremy P.Richards) استاد دانشگاه زمین شناسی اقتصادی آلبرتا کانادا، شنبه 10 مرداد ماه در سالن گردهمایی ایمیدرو برگزار شد.
دوره فوق با نام کامل« عوامل کنترل کننده تکتونوماگمایی در کانه زایی پورفیری و اپی ترمال با نگرشی بر کانسارهای مس و طلا پورفیری و اپی ترمال ایران» برگزار شده و جرمی ریچاردز به مدت دو روز به آموزش این مباحث می پردازد. یکی از اهدف برگزاری این دوره ارایه کلید های جدید اکتشافی در حوزه مطالعات پایه و زیرساخت های مطالعاتی است که می تواند بخش اکتشاف معادن ایران را دچار تحولی تازه کند.
وی که مشاور ارشد غول های معدنی از جمله ریوتینتو انگلیسی- استرالیا،‌ واله برزیل، باریک گُلد کانادا به عنوان بزرگ ترین شرکت معدنی طلا در دنیا و ... است، پیشتر در امریکای جنوبی دوره های آموزشی برگزار کرده ‌است و یک دوره آموزشی نیز در چین ارایه کرد.
این دوره آموزشی در راستای سیاست های آموزشی ایمیدرو و توسعه همکاری با شرکت های خصوصی بخش معدن و صنایع معدنی و استفاده از فرصت های آموزشی داخل و خارج کشور تعریف شده است به گونه ای که بخشی از آن به صورت دعوت از استادان و متخصصان خارجی و بخش دیگر شامل اعزام نیرو به خارج کشور به اجرا در می آید.
ایران به سبب قرار گرفتن در کمربند مس و طلای جهان جایگاه ویژه ای در این دو ماده معدنی در دنیا دارد از این رو برگزاری چنین دوره آموزشی برای ارتقای دانش فنی کارشناسان و شرکت های فعال در این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
پیش از وی دکتر نعمت ا... رشید نژاد استاد دانشگاه تربیت مدرس اشاره ای به ساختار ذخایر مس و طلا در ایران کرد و اظهار داشت که الگوی ترکیه برای شناسایی ذخایر طلا می تواند برای ایران مفید باشد به این دلیل که این کشور در 15 سال اخیر توانسته با استفاده از علوم جدید ذخایر غنی طلا را شناسایی کند در حالی که پیشتر اطلاع چندانی از ذخایر طلا نداشتند.

دیدگاهتان را بنویسید